lauantai 22. joulukuuta 2012

Suunnittelua

Veneprojekti lähti kokonaisuudessaan liikkeelle 17.3.2012, jolloin oli ajatuksissa käydä pohja vesilinjan alapuolelta aikalailla samalla kaavalla läpi, kuten aiemmassakin veneessä (Ex.Hurrican Cabin projekti, tämän pohja tosin soodapuhallettiin) Eli kaikki vanha maali pois ja uusi epoksikäsitely pohjaan, paksuudeksi +200um. 

Alkuperäistä pientä listausta ja ajatuksia parannuskohteista, joita tulikin tehtyä aikas paljon!:

Koko veneen ulkopintojen täydellinen pesu ensin todella reippaasti laimennetulla suolahappoliuoksella, tämän jälkeen laimennetulla sitruunahappo/fosforihappoliuoksella välipesujen jälkeen.

Toinen pilssipumppu keulaan ja toinen perään. On sitten veneen molemmissa päissä tuplapumput (kaksi automaatista ja kaksi käsinohjattavaa ja vettä poistuu toistasataa litraa minuutissa, mikäli tulee karilleajo).
Wallas 2400 perushuolto, ilmakanavien lisäys 2:sta 3:een. Raitisilmanoton parannus.
Lamput vaihtuu kaikki ledeihin/ ledinauhoihin.
Kaikuplotterin hommaaminen ja asentaminen olisi kanssa edessä.
Ilmanvaihtoventtiilin asennus kattoon.
Uimatason puuosat uusiksi, uimatason rungon modifiointi.

Wc:n kuminen/ muovinen viemäröinti happoteräksisestä tilalle.
Ankannokka uusiksi.
Sivuikkunat vaihtoon.

Pentterin ja kaikkien puuosien lakkaus 2-k lakalla
Parit ledityövalot olisi hyvä olla rantautuessa...
Äänimerkki uusiksi ja kiinni mahdolliseen targakaareen, nykyiset alppitorvet pois kannelta viemästä tilaa.
Kaikki katkaisijat uusiksi, sekä täydellinen sähköpuolen läpikäynti+ uudistus.
Takimmainen penkki uusiksi muhineen tilalle.
Avotilan sohvat runkoja/ muotoja myöten uusiksi.
Maalia ulkopuolelle...
Tiivistys koko veneeseen..
Läpiviennit uusiksi..
Stereot + kaiuttimet..
Murtohälyttimet..
Polttoainepuolelle läpinäkyvällä kupilla oleva pestävä karkeasuodatin/vedenerotin ja perään erillinen hienosuodatin/vedenerotin (patruunamalli), lisäksi linjaan takaiskuvettiili.
Kaasuhälytin.
Pressu eri malliseksi. Sellainen tilalle, jossa avotilan takaosa "taivasalla" ja pressuväliseinällä erotettu etuosa sohvineen. Takaseinästä saisi tarpeentullen tehtyä "Lipan" takaosan ylle.
Targakaari olisi myös tarkoitus tehdä.
Tarrat pois kyljistä ja uudet tilalle.
Pintojen myllytys/ vahaus.
Maasähköt nykyaikaan.
Tuulilasin tiivistys kehyksiä myöten.
Käyttövedelle uusi painepumppu ja järjestelmän desinfiointi.
Ja entistä innostuneempana suunnittelin jo koko sisustaa tuolloin uuteen uskoon kokonaan lattiaa myöten, josta juttua tuonnempana;D


Moottorille ja vetolaitteelle huollot (Isoja remontteja en tee, sillä moottori on uusittu 2000-luvun alkupuolella ja tunteja on alle 250h kaikenkaikkiaan veneellä muutenkin. Moottori on vaihdettu pitkän seisomisen vuoksi uuteen). Myös haitarikumet menee uusiksi varmuuden vuoksi ja potkuri vaihtuu uuteen.

Jotain kait tuohon jäi listaamatta, mutta pääpiirteittäin ajatukset lienee käynee ilmi...

Ensimmäisenä veneeseen tein otsonoinnin, kun se haisi ummehtuneelle "veneelle"...Aiemmin kahdella kiireisellä yrittäjällä kun on ollut vene, niin ei ollut saanut tarpeeksi huomiota osakseen ylläpidon merkeissä... Otsonointikone rallatti useamman päivän veneessä. Sisustan kattoverhoilu meni pesuun tämän jälkeen kokonaan. Otsonoinnin ja pesun jälkeen, mietin sekunnin, ehkä myös jopa toisenkin koko veneen purkamista palasiksi...Sisältä revin kaikki irti seiniä myöten, myös lattialevy lähti pois ja ulkotilaankaan ei jäänyt kojelaudan lisäksi mitään kiinni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti