Sähköjä tuli päiviteltyä, sekä nykyaikaistettua Lokakuun aikana ja tehtyä uudistuksia. Jokaikinen sähköjohto sai vesitiiviin puristeliimaliitoksen ja isommat kaapelit kutistesukalla varustetut liitokset. Puristeliimaliittimet maksoivat noin euron kappale... Liitoksiin sumutin sähkönsuoja-ainetta kauttaaltaan. Kaikissa sähköjohdoissa on nyt Dymotettuina johdon/laitteen nimi. Wanhat lasiputkisulakerasiat saivat väistyä palaneen sulakkeen led-ilmaisimella varustettujen tieltä. Kaikki miinukset on jaettu käyttö+hupipuolella samaan pisteeseen. Nyt veneessä on kojelaudassa käyttöpuoli, jonne tulee 2*16mm2 johdoilla päävirrat. Samanlainen virtapiiri on erikseen omalla paneelilla hupipuolella. Akkuja voi valita akunvalintakytkimellä käyttöön yhdessä/ erikseen. Sama myös ladattaessa omalla moottorilaturilla. Päävirtakaapelit menevät nyt johtosuojan sisällä ja molemmissa päissä on sulakkeet. Kaapelia meni yhteensä muutama kymmenen metriä. Pääsulakkeena autohifipuolelta tuttu Phoenixgoldin pikasulake. Pakastejääkaapin (60l) meinasin vaihtaa uuteen, mutta huollettuani sen virrankulutus on pieni: jatkuva 12V/ 3,75A täydellä teholla, joten ei kannata. Lisäksi jääkaapin uusi sijoitus useampine ilmavaihtoventtiileineen vähentänee kompuran käynnistyskertoja/ kokonaiskulutusta...
Kojelautaan vaihdoin kaikki kytkimet vesitiiviisiin ja samoin sisätiloissakin. Käynnistyksenesto myös tuli laitettua.
Enää ei himmene mitkään valot kytkiessä joku virtaavievä laite päälle. Invertterille myös on ihan oma sähkölinjansa.
Pilssipumppuina on kaksi automaattitoimista jatkuvalla virransyötöllä ja kaksi katkaisijan kautta toimivaa.
Vettä poistuu kaikkien ollessa päällä reilu 150l/min. Kiinteällä käsipumpulla saa lisäksi vielä pumpattua 0,5L/ pumppaus. Kaikkia neljää pilssipumppua voi ohjata myös pakkoajolla. Pilssipumppujen toimintaa havannoi kojelaudassa led-merkkivalo. Myös muita led-merkkivaloja tuli kytkettyä..Moottoritilan tuulettimelle, ankkurivaloille ja suuntavaloille.
Sulaketauluista on valokuva tekstein laminoituna veneen sulakerasioiden viereen, niin tietää mikä varoke on minnekin.
Sähköjohdon poikkipinta-ala :
Sähköjohdot mitoitin "nyrkkisääntökaavalla":
Kaapelin koko (mm²) = Kaapelin pituus (m) x Virta (A) x 0,046 kertaa kaksi, koska venekäytössä pitää laskea miinusjohdollekin jotain...
Maasähkön laturi lataa akkukytkimestä valittua puolta, tai molempia yhtäaikaa. Laturin ollessa elektroninen, voi virtapiiri olla kokonaan suljettu laturin siitä vaurioitumatta...Testattu monta monituista kertaa ja luettu vielä valmistajan vakuutukset kotisivuilta.
Veneen alkuperäinen tasavirtalaturi sai väistyä tuliterän vaihtovirtalaturin tieltä....Yksi epävarma kohde vähemmän...
|
Vesitiiviit katkaisijat |
|
Dymotettuja tarroja johtojen ympärille |
|
Keulan pilssin pumput... |
|
Moottoritilan pilssiprojekti käynnissä... |
|
Pumput ruuvattu 4mm läpipulteilla kierreliiman kera ja nyloc mutterein 3mm haponkestävään teräslevyyn kiinni. Teräslevy ruuvattu happoreuuvein, sekä vesirasitusta kestävän liimatiivistemassan kera pilssin pohjaan... |
|
Pilssipumput työtilassaan moottorin alla...Oikealla automaattisella tasovahdilla oleva ja vasemmalla mekaaninen pumppu. Molemmat pamahtavat yhdessä keulapilssin pumppujen kanssa päälle katkaisijasta, jos halutaan kaikki neljä pumppua päälle automatiikan ohi. |
|
Ex.moottoritilan pilssipumppu ulkoisine uimurikytkimineen... |
|
Uusia katkaisijoita, jne... |
|
Päävirtakaapelit kulkevat tauluille saakka väljissä ja lämpöä kestävissä suojaputkissa... |
|
Sulakerasiat, jossa palaa punainen ledivalo palaneen sulakkeen kohdalla.... |
|
Katkaisijoiden vaihto menossa... |
|
Hupipuolen sähkötaulu...Ensimmäisen veneilykauden jälkeen pistokerivistöön tuli lisäksi usb-latauspistoke nykyaikaisia sähkövempeleitä varten |
|
Päävirtapikasulake... |
|
Tällainen layout löytyy sulakerasioiden vierestä, niin tietää mikä sulake on millekin. Myös johtojen ympärillä on tarralappu... |
|
Sähköpistorasia kytketty ja ovet kiinnitetty |
|
Maasähkökeskus pikasulakkeineen ja merkkivaloineen. Punainen= sähköjohto kytketty. Keltainen= virta menee sisälle. Mikäli keltainen ei pala ja pistoke on kytketty on sulake pompannut, tai keskuksessa vika. |
|
Maasähkökeskus kytketty oven viereen, niin pakostakin huomaa, onko sähköt kytketty vai ei... |
|
Suihkun valaisin. 4w:n power-led valaisin, joka voittaa aiemman 20w:n polttimon mennentullen... |
|
1w:n power-led tiskialtaaseen päin asennettuna. |
|
Vasen puoli kolmiopetiin päin ja oikea ruokailuryhmää kohden. |
|
Makuutilan valaistus...Pitää pestä tuo takaseinän kangas höyrypesurilla :)...Kuvassa näkyy myös uusi haponkestävä viemäri... |
|
2* 1w powerled valaisimet. Nyt kyllä näkee lukea kirjaa illalla! |
|
Katossa 2* 4w:n ledilamppua ja kaksi käännettävää ledilamppua kulmissa.Kuvassa ei näy kulmissa olevat valaisimet, jotka valaisevat kolmiopetiin päin. |
|
Nykyinen sähkökaavio |
|
Taakse valaisee yksi lamppu. Tämä ja suoraan eteenpäin oleva valaisin on yhden katkaisijan takana ja molemmat eteen/hieman sivuille osoittavat toisen katkaisijan takana. Targakaaressahan on kolme valoa eteen ja yksi taakse, näistä löytyy enemmän kuvia targakaariosiosta.. |
|
Puolenyön aikaan 15m päästä napattu kuva. Kamera on sen verran huono, ettei saa parempia kuvia. |
|
Noin 50m päästä puolenyön aikaan napattu kuva. |
|
Huono kuvanlaatu, mutta kuvasta käy ilmi tarvittava: Targakaaressa oleva ankkurivalo näkyy 360° ja on kytkettävissä katkaisijasta palamaan yksin, tämä ei vie virtaa kuin 1w. Etummainen ankkurivalo on alkuperäinen enkä alkanut irroittamaan, että pimeällä muutkin näkevät ajaessa paremmin mihin suuntaan keula on kääntymässä ajovalojen lisäksi. Tässä näkee polttimon ja ledivalon selvän eron. 1w ledi on yhtä tehokas, kuin 10w sukkulapoltin. |
|
Ulkotilan valaistus ledinauhoin. |
|
Oviaukon valaistus. |
|
Kuskinpuolen valaistus. Tämän kuvanoton aikaan veneen valaistus on mennyt kokonaan uusiksi ja mikäli tuntuu tuo ulkotilan valaistus liian kirkkaalle, sekä haluaa "romanttisempaa" yövalaistusta on mahdollista laittaa kuvassa näkyvä led-karttavalo palamaan ja osoittamaan haluttuun suuntaan. |
|
Ledinauha liimauksissa törmäyslistassa...Nyt ei ole pimeää yöuinnin aikana, kun uimataso on valaistu... |
|
Uimatason listoitus vielä tekemättä, jos pistää silmään...Mutta jokatapauksessa päiväsaikaankin näkee, kuinka hyvin uimataso on myöhemmässä vaiheessa valaistu. Nyt Juhannuksen korvilla kun aurinko ei tahdo laskea ja pimeäkuvat ovat aikalailla hakusessa...Samalla Garminin plotterin anturiasennus menossa ja kirjoitushetkellä asennetukin jo koko höskä. |
|
Vaihtovirtalaturi paikoillaan. Hipistelyjä vaille valmista, ex piuhat tilapäisesti nopeasti teipattuina. Koekäytetty eri kuormilla reilu puolituntia ja aina volttimittari näytti vähän reilu 14v, joten latauspuoli kunnossa! Nyt lataa tyhjäkäynnilläkin 14,4v joten putputteluvauhdissa pimeällä valot päällä akku latautuu purkautumisen sijaan. B+:sta vedin autohifipuolelta hankittua hienosäikeistä 50mm2 piuhaa. |
|
Omassa juttuaiheessa on kuvia ja tekstiä siitä, kun kytkin järjestelmään latausreleen. Tässä uusin päävirtojen sähkökaavio. |
|
Maasähkössä on galvaaninen eristin, isolaattori, zink saver...Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Tuo estää vuotovirran aiheuttaman galvaanisen korroosion synnyn, silloin kun ollaan kiinni maasähkössä. |
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaPuretuista toimivista osista vielä myymättä jotain...
VastaaPoistaVolvo-Penta ja Mercruiser V-8 5.7 350cid sopivia osia.
Laturi S.E.V Marchal 14/35 70229802 13 7
Virranjakaja Mallory YL624JV. Voi säätää keskipakoennakon ja on kipinäsuojattu! Nyt säädetty keskipakoennakko on yleensä veneissä käytetty: 28-30° b.t.d.c->3000rpm. Täydellisen jakajan mukaan toiset kärjet, kondensaattori, lähetyssaarnaaja, kansi+ 2*johdot. Tähän jakajaan saa tilaamalla myös kärjettömiä sarjoja edullisesti! Jakajan kärkilevy jonkinverran kulunut (Lue juttu), muttei haittaa ajoa.
Sytytyspuola: Volvo-Penta 835998 ja tähän ulkopuolinen 12v vastus.
Pilssipumppu Rule 1500: 12v/6.5A letkun sisähalkaisija: 28mm. Tuotto: 1500gp/h.