Mietin virrankulutusta aika kauan ja sen eliminoimista jollain tavalla, kun ajatuksissa on viettää aikaa merellä ja akuthan loppuu, vaikka hupipuolelle on ostettuna 2*230ah akkuja ja starttipuolelle 100ah akku...
Mietin ostaa salkkumallisen aggregaatin ja ladata venettä oman uuden 12V/12A maasähkölaturin kautta. Tulin siihen tulokseen, että tekemällä oman 12V- aggregaatin ei tule 230V- vaaratilanteita ollenkaan ja tehoja saa ihan eri tavalla... Ok... Mielessä kävi tehdä ruohonleikkurista aggregaatti, mutta hautasin idean aika nopeasti. Kaupasta piti hankkia hiljaa turiseva ~200cc/ 6,5hp nelitahtimoottori. Käyntiin laitettuani koneen hiljaisuus yllätti todella positiivisesti. Lisäksi autotallin perukoilta otettu käyttöön uudehko 12V/130A autolaturi, joka jäi ex.autohifiharrasteautosta yli. Moottori pyörittää autonlaturia. Ongelmana meinas olla sopivien siipipyörien löytäminen ja välityssuhteen aikaansaaminen. Noh, näitä kun ei löytynyt, niin piti sorvata lumilingon korjausprojektista ylijääneestä vanhasta siipipyörän keskustasta kiinteä holkki irti ja sorvata tuplahihnapyörälle sopiva reikä ja painaa prässillä holkki paikoilleen. Kampiakseli oli hulluntuurilla samankokoinen molemmissa moottoreissa (Lumilingon ja aggregaatin moottori), lisäksi tuossa holkissa on kiinteä kiila. Välityssuhteeksi laskin: Moottori pyörii kaasupohjassa max.3600rpm, eli laturi saadaan olemassaolevilla pyörillä pyörimään 7300rpm ja hihnanopeudeksi 26m/s. Laturi antaa täydet tehot jo alle 6000rpm:ssä. Laturi kestää max.15000rpm. Ajattelin laittaa moniurahihnan, mutta tuplakiilahihna ajanee saman asian ja hihnoja löytynee helpommin...Nyt ei akut kauaa juhli tyhjyyttään...
Myös polttoaineensäästö on melkoinen verrattuna veneen omalla V8:lla akkujen lataamiseen :) Veneessä on akunvalintakytkin jota ajattelin käyttää niin, että ajon aikana ladataan starttiakkua veneen omalla moottorilaturilla ja laiturissa maasähköllä hupipuolta, ellei ajon aikana starttiakku tule täyteen ja tule tarvetta kääntää omaa laturia lataamaan hupiakkuja. Akunvalintakytkimessä on myös 1+1 asento, jolloin kaikkien akkujen yhtäaikainen lataaminen ajon aikana on mahdollista, mutta ei järkevää kun akustot (hupi/ startti) ovat "eripuraisia". Tämä ominaisuus lähinnä starttausta varten, mikäli molemmat akustot ovat jostain kumman syystä päässeet tyhjiksi... Tällä omatekoisella polttomoottorilaturilla latailen tarpeentullen molempia akkuryhmiä. Virrankulutus veneessä pienenee muutenkin TODELLA paljon alkuperäiseen nähden, kun esimerkiksi kaikki valot vaihtuvat ledeihin karttavaloa myöten, jolloin lataustarve vähenee.
|
Tilpehöörikasa moottoreineen |
|
Oikealla sopiva hihnapyörä kampiakselille ja vasemmalla sopiva kiinni hitsattu holkki |
|
Holkki sorvattu irti ja hihnapyörään sorvattu oikea sovite, sekä prässätty holkki hihnapyörän keskelle 0-sovitteella kiinni. Lisäksi vielä pari 48-saumaa puikolla, niin pysyy! |
|
"Älylaturi" Kuvasta puuttuu rungon alakulmista kumitassut, hauenleuat johdoista, päävirtakytkin ja volttimittari. |
|
Jätin tilaa autotallissa makaavalle 12v/30ah akulle tuohon moottorin ja laturin väliin, niin on pieni "powerbank" mukana tarpeenvaatiessa, kun kiinnittää akun kiinni. Kaapelit ovat 25mm2. En hionut hitsisaumoja, kun tämä on kuitenkin työkalu. Maalina tallin perältä löytynyt ylijäämä alkydimaali...Kehikon alaosa, yläosa ja sivut ovat uloimpina jokapuolelta antamassa suojaa. Päädyt ovat tarkoituksella avoimet helpon tankkauksen ja huoltojen suhteen. Uloimmat osat päädyissä ovat kehikon alaosassa..Remmille olen meinotellut verkkoa suojaksi...Poikkipalkki päällä taasen suojaa kuumaa pakoputkea. Strategiset mitat: Pit.70*Lev.40*Kork.40cm. Ympäröivän kehikon kohdalta: P60*L35*K40. |
|
Volttimittari näyttää varaustason, myös pimeällä... Kuvassa Vartan 12v/30Ah/300A akku, joka sopii olemaan mukavasti tuossa välissä. |
|
Lataus menossa. Oli muuten äkkiä tuo akku tyhjästä -> täynnä! |
|
Se toimii sittenkin,heh... Renkaat ovat jälkiäjättämättömät ja edessä kumipuskimet vaimentavat tärinää. Renkaissa on kuulalaakerit vesivaselliinilla kuorrutettuina. Laturi puhaltaa sopivasti ilmaa moottoria kohti jäähdyttäen myös sitä. Projekti valmis ja tekijä todella tyytyväinen! Generaattorin teholukemat: 12V/130A/ 1560W. Noita teholukemia ajatellen tuohon akkuun voi kytkeä aika ison invertterinkin (1500Wrms/3000W peak) kiinni tarpeentullen ja ottaa 230v irti sitä kautta..Invertteri voisi olla vaikkapa digitaalisenakin versiona, jolloin hienoelektroniikka ei kärsisi ollenkaan. Tälle sivulle tein myöhemmin polykarbonaatista suojalevyn, niin hihna on turvassa ulkoisilta esineiltäkin. |
|
Pitihän se lisätä vielä ampeerimittarikin...Mittari on ohitettavissa, mikäli tulee yli 50A kuormitusta...Nytpähän näkee, milloin akku/ akut on todella täynnä ja lataako laturi. Mittareiden väliin laitoin punaisen ledin, joka syttyy jos laturi ei lataa. Laturin perältä lähtee B+:aan jännitteentunnistin johto, jolla latauksen hyötysuhde paranee huomattavasti! |
|
Yhden kesäkauden jälkeen hommasin pienemmän salkkuaggregaatin. Tämä sen vuoksi, että salkkumallinen painaa hieman vähemmän ja on pienemmän kokoinen, joten tämä on todella helppo ottaa mukaan joka veneilyrundin jälkeen kotiin... |
|
Kokoero... |
|
Invertteriaggregaatissa on kuormituksen mukaan säätyvä kierrosluku, tai vaihtoehtoisesti kaasu pohjassa. Maksimiteho 230v:lla 1Kva, nimellisteho 0,9Kva ja tasajännitepuolelta saa 12V/7,5A yhtäaikaa 230v kanssa. Käyntiaika 4h tankillisella ja tankkiin menee 2,7l 98oct 4-T bensaa. Mitat: 465*285*425mm. 1,5mm2 roikkaa saa laittaa 60 metriä ja 2,5mm2 roikkaa saa laittaa aggregaatin perään 100 metriä, jolloin tämän voi laittaa saaressa mukavan matkan päähän puputtamaan. Melutaso: Ei kuormaa 54db/7m ja täysi kuorma 59db/7m, Lwa 95db ja LpA 71,45db. Merkkihän on kuvassa näkyvä Topsun TG 1000i. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti