lauantai 22. joulukuuta 2012

Veneen pohjan hiominen ja varovainen hiekkapuhallus.

10.6.12 alkoi epäkeskokoneella pohjan hiominen takaisin gelcoatpinnalle, vanha antifouling-maali sai lähteä. Oli muuten oma hommansa! Vaikka veneestä ei oltu pidetty kunnolla huolta, oli siihen vuosien saatossa levitelty kiinnittymisenestomaaleja ja näiden hiominen vei aikansa. Se minne ei päässyt koneella käsiksi, päätin hiekkapuhaltaa hennosti. Hiekkaa meni vetolaitteen puhallus mukaanlukien 250kg. Vetolaite kokonaisuudessaan tuli puhallettua kirkkaalle asti ja uusittua pohjustusaineiden kera maalit (Kaikki Hempel´s tuoteperhettä). Epoksimaalia (Hempel, hempadur) pohjaan ja vetolaitteeseen meni yhteensä 11L ja maaliliikkeen mukaan tämä on Suomen ensimmäinen vene, jossa on metallihohtoinen epoksipohja :)









2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen projekti tuo veneen pohjan maalaus. Varmasti hieno tuo sinun valitsema metallihohtoinen epoksipohja. Kuinka usein veneiden pohjamaalauksia olisi tehtävä? Voisin kuvitella, että ei usein mutta tämä olisi kuitenkin hyvä tehdä joskus? Kaverini taisi veneen käyttää yrityksessä, missä veneen pohja hennosti saatiin hiekkapuhallettua puhtaaksi ja tämän jälkeen voitiin maalaus suorittaa. Veneellä oli jo ikää eikä huoltoa oltu tehty vuosiin joten perusteellinen pohjan putsaus oli tarpeen ennen maalausta.

    VastaaPoista
  2. Epoksikäsittelyn ansiosta pohja on helpompi pitää puhtaana ja tuo epoksikäsittely suojaa myös gelcoatia.
    Epoksikäsittely oikein tehtynä antaa suojan osmoosia vastaan.
    Epoksimaali kestää veneen pohjassa useita vuosia, toisin kuin vuosittain uusittavat myrkkymaalit.
    Osa veneilijöistä ei uusi koskaan epoksimaalipintaa, mikäli tähän ei tule naarmuja ja kolhuja. Tuolloinkin moni tekee vain korjausmaalaukset näille vauriokohdille.
    Jotkut veneliikkeet tarjoavat epoksikäsittelyjäkin uuden veneen ostajille.

    VastaaPoista