Osoite löytyy tuosta:
Veneilykuvat 2013
Tässä esittelysivun alapuolella on sitten muutama veneilykuva ulkomailta.
Thaimaa/ Rhodos
Jonkinlaisena yhteenvetona tälle vielä kuluvalle 2013- veneilykaudelle voisin sanoa, että tämä oli kokemistani veneilyvuosistani toistaiseksi selvästi paras. Kovinkaan kaukana ei tullut käytyä, mutta lukuisat yöt eri saarissa mukavien porukoiden kera olivat huippuja. Nukuttuja öitä en ole laskenut, mutta pelkästään kesälomalla tuli vietettyä heti aluksi 3- viikkoa merellä/ pikainen käynti kotona ja uudestaan merelle, sekä tämän jälkeen yhtä viikonloppua lukuunottamatta kaikki viikonloput on tullut nukuttua veneessä jossain päin merta. Ennen kesälomaakin tuli vietettyä viikonloppu veneessä. Vielä on monta vuorokautta nukuttavana veneessä tänä syksynä ennen telakointia.
Monet nuotioiden ääressä ja eri veneiden kannella vietetyt illat värikkäine tapahtumineen ja mahtavine keskusteluineen jää mieleen vielä pitkäksi aikaa. Oli mukavaa saada välillä myös omaan veneeseen kyläilijöitä illalla. Uusia tuttuja tuli paljon.
Vene on osoittautunut todella hyväksi ajaa, eikä keskituulennopeuden ollessa alle 10m/s ole matkanteko ollut millään lailla epämiellyttävää. Aallokossa vene menee trimmattuna sinne minne kippari käskee, eikä sivuaallokossakaan ajaminen ole kauheaa ruorin pyörittelyä tuolla tuulennopeudella.
Kävin kerran mielenkiinnosta kokeilemassa veneen ajo-ominaisuuksia vähän kovemmassakin kelissä, että millaista meno sitten oikein on. Huomasin siinä samalla, että pari eri kokoisten veneiden omistajaa kääntyili takaisin tulosuuntaansa, siihen suuntaan mistä olin itse menossa merta päin. Näillä oli hyvät veneet, mutta eivät halunneet varmaankaan ryskätä. Meren ollessa sieltä+täältä valkoisena ja puiden latvojen halattua toisiaan, sekä aaltojen ollessa kohtalaisten kokoisia kävin pyörähtämässä muutaman mpk:n matkan. Tuulta en katsonut myöskään jälkeenpäin, niin tarkkaa arviota on vaikea antaa. Olihan meno melkoista rytkytystä, mutta vene oli kokoajan hallittavissa ja puuskien vuoksi piti sormet olla myös trimminappuloiden lähettyvillä. Nyt tietää sitten hieman osviittaa, milloin matkanteko ei ole enää mukavaa ja leppoisaa...
Kiviniemen satamassa polttoainelinjan tukosta selvittäessä sain varaosan ihan veneelle asti kannettuna toiselta veneilijältä ja ajattelin itsekin olla edelleen entistä valppaammin tottakai avuksi, mikäli sellainen mahdollisuus tulee eteen. Minulle tarjottiin kerran myös ilmaista hinausapua kotisatamaan, kun omasta veneestä oli virranjakajan vuoksi kipinä hukassa eräässä saaressa. Tästä kirjoitinkin aiemmin. Pääsinpä itsekin auttajan rooliin ihan omasta tahdosta veneilykautena. Pari kertaa näin kävi vuonna 2013 eri saarissa: Ensimmäinen tapaus oli, kun pariskunta ei saanut vuokraamaansa venettä käyntiin startin tehtyä tenän saaressa. Ilta oli jo tulollaan, sekä musiikkitapahtuma alkamaisillaan mantereella. Sain tämän veneen käymään starttia, sekä virtalukkoa jonkin aikaa ropeltelemalla ja pariskunta pääsi kotisatamaan. Toinen tapaus oli hiljattain kirjoitushetkellä, kun vuoden vanhasta veneestä katosi kipinä. Tämä vene lähti käymään virranjakajan puhdistuksen, sekä tulppien kuivattelun jälkeen ja porukka pääsi hymyssäsuin kohti kotisatamaa.
Veneen targakaareen laittamani ajovalot ovat osoittautuneet tehokkaiksi. Ajoin puolenyön aikoihin 13.9.2013 säkkipimeässä merellä ja valoja käyttämällä merimerkkien heijastimet näkyivät hyvänmatkan päästä. Päästyäni matkustajieni kera rantaan oli venettä vastaanottamassa pari miekkosta keskeyttäen illanviettonsa muiden kanssa, kun porukka oli jonkin aikaa katsellut merelle ja miettineet, että mikä alus se siellä menee ja lähemmäs ajettuani olivat vitsailleet ufon lipuvan laituriin...Eli valot on kokeiltu säkkipimeässä ja vielä on ajatuksissa varustaa vene ensikesällä oikein tehokkaalla spottivalolla. Aiemmin blogissa mainitsemani led-nauhat ovat olleet aivan ylivertaiset: uimatasonpuolella tämä valaisee pitkänmatkaa, myös veden pintaa. Avotilan led-nauhat taasen valaisevat epäsuorasti koko avotilan, juuri sopivan tehokkaasti. Sisätilan led-valot ovat todella tehokkaat, mutta eivät rasita silmiä. Pelkästään yhdellä aiemmin blogissa mainitsemalla ledispotilla valaisee riittävästi koko cabiinin. Kaikki valot päälle laitettuna taasen olo on, kuin päivällä.
Vetolaite on pelannut moitteettomasti ja vuotamatta. Kaikki sähkölaitteet ovat toimineet katkaisimia myöten oikein. Huoltamani painevesipumppukin on pumpannut satoja litroja vettä keittiön/ suihkun läpi moitteettomasti. Painekytkin on katkonut vesipumpun moottoria oikein, sekä pitänyt verkostopaineen kohdallaan ja vesilinjat ovat pitäneet kauttaaltaan. Ainoat vikakohteet veneilykautena olivat virranjakajan valmistusvirhe, sekä tankkiin keräytyneen roskan tukkeuttama polttoainelinjan takaiskuventtiili. Näistä kirjoittelinkin aiemmin. Kalusteiden mittasuhteet ovat alkuperäisiä toimivammat, lisäpituus keulapedissä oli tervetullut. Ikkunat tummentavat hyvin, mutta tästä huolimatta iltamyöhällä näkee sisältä ulos hyvin. Lämppäri on pelannut hyvin ja lämmönjako on toiminut mukavasti lämmitettäessä/ ilmastoidessa, mutta asennan yhden putken keulaan lisää kun tuli asennettua rakentamisen aikana sinne ilmaventtiili valmiiksi. Hyttiin ei tule liiemmälti syksylläkään kosteutta yön aikana, vaikka lämppäri olisi kiinni, tähän lienee edesauttaa kattoon asennettu venttiili. Wc:n septi-imu on toiminut hyvin: tankki tyhjenee nopeasti kokonaan, mutta ei mene tästä huolimatta ruttuun ollenkaan. Pressun muodonmuutos vanhasta -> uuteen onnistui todella hyvin, illanvietot avotilassa on mukavammat toteuttaa ja pressu antaa eri mahdollisuuksia: tekeekö takaosaan lipan, vai kääriikö pelkästään takaosan ylös. Aurinkokeleillä on mukava päästellä pressu kokonaan käärittynä. Sadekeleillä voi ajaa pää pihalla, kun pressun saa käärittyä kuskinpaikalta pois, ei kuitenkaan liian isolta alueelta. Avotilan taittopenkki on osoittautunut helppohoitoiseksi: sadekelin jälkeen sen saa ikkunalastalla yhdellä pyyhkäisyllä kuivaksi. Pilssipumput (Moottoritila) ovat osoittautuneet tehokkaiksi, kun pesin kesällä veneen ollessa vedessä moottoritilan kauttaaltaan viemäriletkujen vaihdon yhteydessä ja pumppasin pumpuilla pilssin kuiviin. Keulan pumppuja en ole muuta, kuin kuivakäyttänyt. Uimataso on uusimisen jälkeen helppohoitoinen, sekä edesauttaa isommalla koollaan käyttöä.
Kiitoksia kaikille blogin seuraajille, teitä löytyy suuruusjärjestyksessä tähän mennessä näköjään ainakin sellaisista maista kuin:
Suomi
| |
Yhdysvallat
| |
Venäjä
| |
Saksa
| |
Britannia
| |
Indonesia
| |
Alankomaat
| |
Serbia
| |
Ukraina
| |
Ruotsi
|
Moi
VastaaPoistaOlet saanut aikaiseksi hienon blogin.
Kun et enää kertonut veneesi vaiheista moottorivene.info sivuilla luulin, että olet myynyt veneesi...:)
Onneksi et...
Täytyy alkaa seuraamaan tätä sun sivustoa.
Finmar 510 veneen vaiheita voit seurata linkistä.... http://finmar.nettisivu.org/kipparin-mietelmia/
Kiitosta kommentista. Ajattelin aloittaa blogin kirjoittamisen, niin ei "täyty forumit täyteen" pelkästään tästä projektista :)
VastaaPoistaPitääpä käydä katsomassa blogiasi!