Pesin veneen pohjan painepesurilla+ oksaalihapolla ja kokemukseni perusteella en laita myrkkymaaleja enää koskaan mihinkään veneeseen. Pohja, sekä kylkien vesiraja lähti täysin puhtaaksi! Aiemmin on tullut laitettua veneiden pohjiin vaikka mitä myrkkymaaleja, mutta nyt ajattelin kokeilla tämän kauden pelkällä epoksilla ja pesun jälkeen kun pohja ei vaadi mitään paitsi ehkä vahauksen, niin käytön helppouskin puoltaa jo päätöstä. Vahaa oli vielä ohuehko kerros pohjassa.
Jäi noston ja pesun jälkeen vielä aikaa niin tein glykolihuuhtelun moottoriin, sekä viemäriinkin. Nyt saa pakkaset alkaa paukkumaan.
Veneestä lähti peräkärryllinen tavaraa lämpimään sisätilaan kun en jättänyt talveksi mitään rojua, että on tilaa touhuilla jos jotain sattuu tekemään.
Viikonloppuna sitä sitten tuli mietittyä mitä kaikkea vois tehdä keväällä, ennen vesillelaskua. (Talven olen ajatellut olla tekemättä mitään, jos vain nyt malttaa)
Pakosarjoja tyhjennellessä kävi mielessä, että käytän nämä irti ja puhdistan sisältä kokonaan. Mielessä on käynyt ultraääni, hiekkapuhallus, happo, jne...
Toinen ~100L makeavesitankki ei olisi pahitteeksi: Nyt jo olemassa olevan tankin vois laittaa puskemaan vettä vain suihkuun/ wc:n pesualtaaseen. Uuden tankin voisi laittaa pentterille.
Tv:n, sekä UFO-antennin voisi ostaa ja asentaa sadepäivien ratoksi.
Omatekoinen aggregaatti on todella tehokas, mutta kokonsa vuoksi vaikea säilyttää. Ajattelin ostaa pienikokoisimman salkkuaggregaatin, mikä löytyy ja myöskin tehokkaamman (30A) maasähkölaturin, tai kaksikin molemmille akuille. Myös useampilähtöinen laturi on käynyt mielessä. Aggregaatin voi kantaa näppärästi puputtamaan jonnekin kauaksi monttuun ja vetää roikalla virrat maasähkörasiaan. Nykyinen 12A-maasähkölaturi lataa kyllä, mutta turhan hitaasti itse akkua silloin, kun on jääkaappia/ lämppäriä ja muuta laitetta päällä. Tämän vuoksi myös laturi vaihtuu isompaan. Mielessä käynyt Waeco perfect charge mca 1225, jossa lähtö kolmelle akustolle ja latausteho 25A. Toinen vaihtoehto C-tek marine 300, jossa sama latausteho ja olisi mukana kuljetettavakin...
Nyt tallissa on hankittuna 180ah akku. Mitat: pit.510*lev.220*kork.190. Tälle pitäisi löytää akkukotelo, tai tehdä itse. Ajattelin tehdä vesivanerista akkukotelon ja laminoida pari mattoa sisälle kauttaaltaan, jos ei löydy valmista. Maksimi akkukotelon koko voisi olla ulkomitoiltaan 600*250*250. Starttipuolella säilyy vasta hankittu 75ah akku.
Katselin tuossa aurinkopaneeleja, mutta ne näyttävät olevan tehottomia kokoonsa nähden. Mielessä on käynyt 12V-tuulivoimala (Esim: Rutland 504). "Tuulimylly" tuottaa virtaa alle 40 solmun tuulennopeudella niin silloin tässä veneessä se saisi pyöriä aina, ajaessakin. Jossain luin, että mylly kestää huomattavasti kovempiakin tuulia. Ajon aikana virtaa tulisi moottorilaturista ja tuuligeneraattorista. Isolla allokolla sitten voisi tuulimyllyn "pudottaa" alas. Merellä kuitenkin "aina" tuulee ja myllyt alkavat puskemaan virtaa jo 2,5m/s tuulella. Tämä puoltaisi tuulienergiaa aurinkoenergian sijaan. Toinen puoltava seikka on, että tuulisella säällä yleensä tulee oltua veneessä ja tulevaisuudessa vieläpä töllöttimen äärellä, jolloin kaikki käyttövirta tempaistaisiin tuulesta.
Uusi targakaari on tehty 3" happoteräksestä ja uimatasoa kiertävät alumiinilistat 2mm:stä. Nämä odottavat kiinnitystä...Uimatason ympärille on myös varattuna kromattua haponkestävää 2,5" putkea, sekä eri mutkia. Saa nähdä mitä tulee tehtyä...
Kuskin viereen olisi hyvä tehdä joku taiteltava karttapöytä, niin kartanluku vauhdissa olisi helpompaa.
Ankannokalle on monta visiota: Tekeekö happoteräksestä kiertävän kehyksen ja upottaako tiikkilaudoituksen, vai merialumiinista jonkinlaisen ritelikön keskelle. Toinen variaatio on tehdä ankannokka samasta paksusta muovista, mistä on tehty aiemmin kuvattu taittuva takaistuin. Tähän sitten karhennus ja happoteräskehys, tai kuminen törmäyslista kiertämään. Moni veneilijä onkin positiiviseen sävyyn kommentoinut, että "sullahan on reilunkokoinen uimataso keulassa" ja tämän hyväksi havaittuani koko ei ainakaan pienene. Teleskooppitikkaat olis hyvä kans asentaa uimatasoon ja ankkuriläpivienti, sekä ankkurikin voisi olla uimatason alla telineessä kiinni. Noh, keula-ankkuri on hyvässä paikassa ankkuriboksissa...
Peräankkurille olisi hyvä tehdä teline, josta se on helppo ja nopea laskea veteen. Tähän olen jo hommannut kookasta happoputkea, niin ankkurin saa kettinkeineen "pudottaa" putkeen.
Perämoottorille olisi hyvä olla hissi, sekä joku säilytysteline.
Pidemmällä palvelujen ja aluevesirajojen ulkopuolella yöpyessä septitankki olisi mukavampi tyhjentää moottoroidulla pumpulla, entä käsipumpulla. Asennettu septi-imuriyhde toimii todella hyvin ja säiliö tyhjenee äkkiä!
Septi ja makeavesisäiliöiden mittarit olisivat hyvät olla. Septimittari wc:ssä ja makeavesimittari painevesipumpun kytkimen vieressä, jolloin säiliöitä tulisi seurattua reaaliajassa. Nyt makeaavettä seuratessa joutuu konehuoneen luukkua raottamaan, että pääsee näkemään säiliöön läpi. Septiä ei voi seurata muuten, kuin koputtelemalla tankin kylkeen.
Kaikki mittarit ja anturit olisivat hyvä päivittää tälle vuosituhannelle. Vaihtotyö ei ole vaikea, eikä edes kallis toteuttaa. Koelautakin siistiytyisi...
Avotilan kulmasohvan sisälle pitää laittaa muutama kuormankiinnityslenkki, että siellä voi säilyttää jotain tilapäistavaraa.
Kaksiliekkinen kaasuliesi karkaistulla lasitasollakin on käynyt mielessä...Olis vähän käyttäjäystävällisempikin...Käynyt mielessä mm: Cramer CE88 EK2000-I, Cramer CE99-ZF460 Black Edition, tai panna koko köökki uusiksi: Dometic smev mo9222r. Pöytätasolevynkin voisi samalla vaihtaa uusiksi, johonkin kivijäljitelmään ehkäpä, samoin jääkaapin ovilevyn...
Pitääpä kirjoitella sitten lisää, kun tulee uusia projekteja eteen veneeseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti