maanantai 20. toukokuuta 2013

Volvo-Penta AQ280 vetolaitteen huolto ja paljekumien vaihto. Volvo-Penta 260A impellerin vaihto

Lisäilläänpä tähän juttua perushuoltokohteista tekniikan osalta...





Alkuperäismerkkinen impelleripaketti. Vieressä useamman vuoden käytössä ollut impelleri, jossa ei vielä näkynyt kulumisen/ vanhenemisen merkkejä. Pumppukotelo voideltu glyseriinirasvalla pyörineen ennen asentamista paikoilleen. Vaihto on näppärä tehdä: Impellerikotelon neljä messinkipulttia vain auki, vanha impelleri varovasti pois, täydellinen akselin/ impellerin/ kotelon rasvaus glyseriinirasvalla, rasvaa myös kotelon kannen tiivisteeseen ja asennus päinvastaisessa järjestyksessä.
Hommasin perävetolaitteeseen merkkiedustusliikkeestä alkuperäisen täydellisen huoltosarjan, sisältäen kardaanin paljekumen, rst-klemmarit päivämäärällä,sinkit, puslat, siimaleikkurin ja sun muut hilppeet, sekä jäähdytinvedenottoon tarvittavan liittimen osineen. Ei kannata säästää tuossa jäädytysveden liittimen vaihdossa, kun tarpeeksi hapettuessaan katkeaa ja veden meno moottoriin estyy. Tämän irroittaminen ei käynytkään sitten ihan helposti, kun ruostumattomat pultit olivat olleet varmasti paikoillaan 1986-2013 välisen ajan.Uusi jäähdytysveden letku ei näy kuvassa.

Potkurin ja kilven uudet sinkit paikoillaan. Vetolaitteen sinkkien vaihto on aika näppärä työ tehdä. Kilven rst-pultit katkesivat irroittaessa sinkkiä ja oma hommansa oli porata vanhat rst-pultinpätkät pois. Nämä kun eivät lähteneet sillain, että hitsasin mutterit kierteiden nokkiin. Uusien haponkestävien pulttien kierteisiin laitoin avohammasrasvaa joka kestää vesirasitusta, niin on helpompaa jokavuotinen sinkkien harjailu irtaallaan. Uudet sinkit kuvassa paikoillaan ja mittaukset tehty varmuuden maksimoimiseksi kahdella yleismittarilla. Sinkkien välinen, sekä sinkeistä runko-osiin ja sinkeistä akun miinukseen, sekä moottoriin menevä vastus ei saa olla suurempi, kuin 0,3Ohm. Myöhemmin vielä akun miinuksen ja veden välisen jännitteen mittaus, sekä akun miinuksen ja perän välinen mittaus, niin sitten voi olla varma sinkkien toimivuudesta ja galvaanisen korroosion suojasta. Sinkkien materiaaleissakin on eroja: jotkut ovat järvikäyttöön ja jotkut merelle, nämä asiat kannattaa varmistaa ostaessa anodeja.


Volvo-Penta AQ280 vetolaite irroitettuna. Irroitus on helpohko homma tehdä. Kaikki pultit, tapit ja helat vain tuntuivat olevan järkyttävän lujassa kiinni, kun vene on seissyt huoltamatta pitkiä aikoja. Huollot olisi hyvä tehdä vaikka vene seisookin... Kuvassa vetoakselin kumi jo uusittuna, uusiksi menee vielä vesiletku ja pakoputkipalje. Kaikkiin kierteisiin/ holkkeihin/ tappeihin suihkutin vesirasitusta kestävää avohammasrasvaa, niin seuraava huolto on helppo tehdä... Vetolaite irroitettu ja on murusina pakkilukon akseleiden vaihdon vuoksi. Nämä kun olivat haprastuneet poikki toiselta puolelta. Samalla vetolaitteeseen tulee täydellinen tiivistesarja ja purun yhteydessä näkee "mitä on syöty". Pihalla koekäytössä ei ylimääräisiä ääniä kuulunut, joten suurempia pelkoja ei ole...


Perä katki

Nyt näkyy puslaa jne...Suurenna kuvaa ja katso suurinpiirtein keskellä oleva jäähdytysveden nippa, joka näyttää päällisin puolin olevan ok!

Vetarikin sieltä pilkistää...

Uusi jäähdytysnesteletku.

Pahoin syöpynyt jäähdytysveden nippa...kuuluu huoltokohteisiin!

Oli korkea aika vaihtaa. Mikäli tämä katkeaa, ylikuumenee moottori ja leipoo kiinni.

Uusi nippa paikoillaan ja pakkilukon akselin teko edessä, kun ei mistään päin Suomea löytynyt...

Porasin vanhan pakkilukon katkenneen akselin kierreosantyngän pois lukkorungosta (oli muuten homma!), sekä porasin 8mm reiän vanhan akselin holkkiosan läpi, sekä asensin uuden haponkestävän 8mm pultin menemään holkin läpi, joka menee suoraan lukkorunkoon kierteillä ja kierreliimalla kiinni, kuten alkuperäinenkin akseli. Mutterit+ kierreliima pultissa varmistavat oikean välyksen ja säädön. Nyt on alkuperäistä paljon jämympi pakkilukon akseli. Näistä (osanumero 814395) riittää juttua vaikka missä forumeissa näköjään.. Moottorissa ja vetolaitteessa velloo Valvoline maxlife täyssynteettiset 10w40 longlifeöljyt.

Tällaiset ovat alunperin akseleina. Nyt toinen itse tehty akseli on tällaista jämympi. Kierreosa oli kokonaan lukkorungon sisällä katkenneena. Alkuperäisestä akselista jäi jäljelle kolmeportainen kierteetön keskiosa, jonka läpi pultti menee.

Vetolaite koepaineistettuna purun ja kasauksen jälkeen, sekä tämän jälkeen puolituntia koekäytettynä ja koeajettuna. Käytin kaikki sisuskalut irti ylä- ja alakotelosta, niin sai varmuuden perän kunnosta. Uusien öljyjen myötä vetolaitteen loputkin hennot voimansiirron äänet katosivat kokonaan. Pesua vaille..Ja eikun merelle!


Muutama räjäytyskuva

Kuvassa lisäksi trimmi...


Ylempi vaihteistokotelo

Välikotelo
Alempi vaihteistokotelo



Huollossa käyttämäni Volvo-Penta osat.
Impelleri: 3862281
Pyöreä sinkkisarja: 875815
Paljesarja: 876294
Perän tiivistesarja( accessories kit): Vop877116
Neliskulmainen sinkki: 832598
Vesinipan tiiviste: Vop814356
Vesinippa: 854031
Siimaleikkuri: 839423
Jäähdytysvesiletku (Biltema) : 25-213
Potkurin pultti: 850889
Puslat: 850889
Pakkilukon säätönupikka, johon nostosylinteri ottaa kiinni: 897722
Joitain pikkuhilppeitä saattoi unohtua mainita...

Öljytilavuus vetolaitteella on 2,6-2,7L ja mittatikun väli on 0,15L. Öljysuosituksena 10w30, tai 10w40 Api Sf(Se) luokan öljy. Pari kesää on mennyt Valvoline Max-Lide 10w40 öljyillä moitteettomasti.

Potkuriksi suositellaan alunperin 15x19L potkuria, mutta nyt veneessä on 15x17L (854982) potkuri, kun kuormaa on kokoajan aika paljon...

Koepaineistin perän kasattuani sen 21-35Kpa. Eli paine x-ajaksi laskupropunreiästä sisään, potkuriakselin pyörittelyä, jne, vuodonilmaisinta saumakohtiin ja seurantaa mittarista/ vuodonilmaisimesta. Jos ei ole painehäviötä, niin nosta paine 110-124Kpa. Paine ei saa olla hävinnyt yli 7Kpa kolmen minuutin päästä.

Sitten on vielä alipainetesti erikseen, mitä en nähnyt tarpeelliseksi. Tässä arvot 75-125mm/hg.  Alipainevuotoa haetaan öljyllä. Jos öljyä imeytyy tiivistepinnan jostain kohtaa sisään, on vuotokohta siinä...Jos ei alipainevuotoa, nosta alipaine 355-405mm/hg. Alipaine-eroa ei saa tulle kolmenminuutin aikana yli 25mm/hg.



Perän purku/ irroitus:


- Irroita ohjauskypärän päältä kaksi kuusiokolopulttia, sivuilla pultit 14mm muttereineen ovat ahtaassa paikassa, mutta lista sopii väliin ja rattia on hyvä käännellä sopivuuden maksimoimiseksi. Puslat voi ottaa halutessaan pois ja rasvailla. Nyt on kypärä irti.
- Irroita vaihteensiirtimen neliskanttinen suojakotelo (ylävaihteiston takaosassa) on kiinni kahdella ristipääruuvilla, ylempää ei tartte aukaista kokonaan. Nyt on koppa irti.
- Irroita vaihdekaapeli ja sen nippa vaihteensiirtimestä, taittele sokka pultin ympäriltä ja laske nipasta kierrokset samalla, kun irroitat. Vedä vaijeri pois vetolaitteesta.
- Nosta vetolaite käsipelillä noin puoleenväliin ja tue se vaikka kuormalavoilla. Pakkilukon lukitus onnistuu vapauttaa vääntämällä käsin sakaraa alas.
- Irroita vetonivelen- ja kasuupalkeen klemmarit ja paina palkeet irti vetolaitteesta. Muista klemmareiden asennot! Volvon ohjeet: Vetarin palkeen klemmareiden kiristimet osoittavat kello kuuteen, vesiletkun kello kolmeen ja pakokaasupalkeen kello kahteen.
- Irroita vesiletkun klemmarit ja paina letku irti vetolaitteesta.
- Irroita vaihdekaapelin rautalevyn kaksi 11 millistä pulttia. Vastakappale on moottorin puolella sijaisteva rosterilevy vetolaitteessa, joka sijaitsee vetonivelenpalkeen ja pakokaasupalkeen välissä
- Laske vetolaite alas, jätä tämä ylös kuitenkin siten, että pakkilukko ei ota kiinni, ja tue vetolaite tähän asentoon.
- Avaa kannatustappien lukituspultit, eli kaksi tappien kohdalla olevaa kusiokoloruuvia, ruosteenirroittajaa on hyvä sumutella ja reilusti...
- Koita ISOLLA talttapäämeisselillä, pyöriikö tapit ja suihkuttele ruosteenirroittajaa irroitettujen pulttien reijistä ja jokapuolelta sisään tappeja kohti. Voit kokeilla nykäistä tapit liukuvasaran ja 1/4" 12mm hylsyn kera, tai: Lyö tapit sisään, käännä ohjaus puolelta toiselle, ettei tapit ota kiinni ohjaushaarukkaan ja kypärään.
Tapit on yleensä tiukassa ja varsinkin jos vetolaitetta ei ole irroitettu valmistajan huolto-ohjeen mukaisin väliajoin. Järjen käyttö on sallittua, älä pätki tappeja liian isolla voimalla, ettei tapin pesät halkea...Jos näin pääsee käymään, niin remontti on pikkuista vaille suurempi...
- Vedä vetolaite irti.
- Rasvaa vetolaitteen boorit hyvälaatuisella vaselliinilla.

Kasaus= sama toisinpäin.

Huoltokohteisiin kuuluu mm. palkeiden ja sinkkien lisäksi: yllämainittujen lujassa olevien tappien nylon-holkkien vaihto, öljyt ja proppujen tiivisteet, potkuriakselin rasvaus, nippojen rasvaus ja kaikkien nivelten rasvaus. Itse vaihdan kaikki vetolaitteen tiivisteet ja laitan joka pultin kierteisiin vettä kestävää avohammasrasvaa, niin seuraava purku käy nopeasti tarpeentullen.

Pakkilukkokin on hyvä säätää kohdalleen ja katsoa moitteeton toiminta, tässä tarvii kaveria trimmaamaan vetolaite ylös, kun itse katsoo lukon toiminnan.


...Paljekumien laitossa auttaa TODELLA paljon viemäriputkien o-renkaiden liukastuksessa käytettävä rasva, joka samalla"hoitaa" kumiosia...

Kannattaa samalla laittaa rasvanippoihin merivedenkestävää vaseliinia ja gimbal-laakeriin mos2:sta sisältävää laakerivaseliinia muutama puristus. Joissakin tapauksissa gimbal-laakeripakan päällä vauhtipyöräkotelossa ei ole rasvanippaa, vaan pultti jonka tilalle pitää pyöräyttää nippa. Nipan kierre vaihtelee: 1/8" tai 3/8".
Muihin, kuin näkymättömissä olevaan gimbal-laakeriin olen puristanut rasvan niin, että vanha rasva tursuaa kokonaan pois. Rasvan läpimenoon helpottaa, jos tekee samalla liikettä rasvattavalle kohteelle.


















1 kommentti:

  1. Miehelleni aion tämän näyttää. Hän nimittäin on puhunut tuosta Volvo penta vetolaitteesta. Ilmeisesti häntä sellainen kiinnostaisi. Kiva juttu, että huolto onnistuu. Hyviä vinkkejä kyllä tässä. Esimerkiksi tuo vaseliini rasvanippoihin.

    VastaaPoista