Perä katki |
Nyt näkyy puslaa jne...Suurenna kuvaa ja katso suurinpiirtein keskellä oleva jäähdytysveden nippa, joka näyttää päällisin puolin olevan ok! |
Vetarikin sieltä pilkistää... |
Uusi jäähdytysnesteletku. |
Pahoin syöpynyt jäähdytysveden nippa...kuuluu huoltokohteisiin! |
Oli korkea aika vaihtaa. Mikäli tämä katkeaa, ylikuumenee moottori ja leipoo kiinni. |
Uusi nippa paikoillaan ja pakkilukon akselin teko edessä, kun ei mistään päin Suomea löytynyt... |
Muutama räjäytyskuva
Kuvassa lisäksi trimmi... |
Ylempi vaihteistokotelo |
Välikotelo |
Alempi vaihteistokotelo |
Huollossa käyttämäni Volvo-Penta osat.
Impelleri: 3862281
Pyöreä sinkkisarja: 875815
Paljesarja: 876294
Perän tiivistesarja( accessories kit): Vop877116
Neliskulmainen sinkki: 832598
Vesinipan tiiviste: Vop814356
Vesinippa: 854031
Siimaleikkuri: 839423
Siimaleikkuri: 839423
Jäähdytysvesiletku (Biltema) : 25-213
Potkurin pultti: 850889
Puslat: 850889
Pakkilukon säätönupikka, johon nostosylinteri ottaa kiinni: 897722
Joitain pikkuhilppeitä saattoi unohtua mainita...
Öljytilavuus vetolaitteella on 2,6-2,7L ja mittatikun väli on 0,15L. Öljysuosituksena 10w30, tai 10w40 Api Sf(Se) luokan öljy. Pari kesää on mennyt Valvoline Max-Lide 10w40 öljyillä moitteettomasti.
Potkuriksi suositellaan alunperin 15x19L potkuria, mutta nyt veneessä on 15x17L (854982) potkuri, kun kuormaa on kokoajan aika paljon...
Koepaineistin perän kasattuani sen 21-35Kpa. Eli paine x-ajaksi laskupropunreiästä sisään, potkuriakselin pyörittelyä, jne, vuodonilmaisinta saumakohtiin ja seurantaa mittarista/ vuodonilmaisimesta. Jos ei ole painehäviötä, niin nosta paine 110-124Kpa. Paine ei saa olla hävinnyt yli 7Kpa kolmen minuutin päästä.
Sitten on vielä alipainetesti erikseen, mitä en nähnyt tarpeelliseksi. Tässä arvot 75-125mm/hg. Alipainevuotoa haetaan öljyllä. Jos öljyä imeytyy tiivistepinnan jostain kohtaa sisään, on vuotokohta siinä...Jos ei alipainevuotoa, nosta alipaine 355-405mm/hg. Alipaine-eroa ei saa tulle kolmenminuutin aikana yli 25mm/hg.
Potkurin pultti: 850889
Puslat: 850889
Pakkilukon säätönupikka, johon nostosylinteri ottaa kiinni: 897722
Joitain pikkuhilppeitä saattoi unohtua mainita...
Öljytilavuus vetolaitteella on 2,6-2,7L ja mittatikun väli on 0,15L. Öljysuosituksena 10w30, tai 10w40 Api Sf(Se) luokan öljy. Pari kesää on mennyt Valvoline Max-Lide 10w40 öljyillä moitteettomasti.
Potkuriksi suositellaan alunperin 15x19L potkuria, mutta nyt veneessä on 15x17L (854982) potkuri, kun kuormaa on kokoajan aika paljon...
Koepaineistin perän kasattuani sen 21-35Kpa. Eli paine x-ajaksi laskupropunreiästä sisään, potkuriakselin pyörittelyä, jne, vuodonilmaisinta saumakohtiin ja seurantaa mittarista/ vuodonilmaisimesta. Jos ei ole painehäviötä, niin nosta paine 110-124Kpa. Paine ei saa olla hävinnyt yli 7Kpa kolmen minuutin päästä.
Sitten on vielä alipainetesti erikseen, mitä en nähnyt tarpeelliseksi. Tässä arvot 75-125mm/hg. Alipainevuotoa haetaan öljyllä. Jos öljyä imeytyy tiivistepinnan jostain kohtaa sisään, on vuotokohta siinä...Jos ei alipainevuotoa, nosta alipaine 355-405mm/hg. Alipaine-eroa ei saa tulle kolmenminuutin aikana yli 25mm/hg.
Perän purku/ irroitus:
- Irroita ohjauskypärän päältä kaksi kuusiokolopulttia, sivuilla pultit 14mm muttereineen ovat ahtaassa paikassa, mutta lista sopii väliin ja rattia on hyvä käännellä sopivuuden maksimoimiseksi. Puslat voi ottaa halutessaan pois ja rasvailla. Nyt on kypärä irti.
- Irroita vaihteensiirtimen neliskanttinen suojakotelo (ylävaihteiston takaosassa) on kiinni kahdella ristipääruuvilla, ylempää ei tartte aukaista kokonaan. Nyt on koppa irti.
- Irroita vaihdekaapeli ja sen nippa vaihteensiirtimestä, taittele sokka pultin ympäriltä ja laske nipasta kierrokset samalla, kun irroitat. Vedä vaijeri pois vetolaitteesta.
- Nosta vetolaite käsipelillä noin puoleenväliin ja tue se vaikka kuormalavoilla. Pakkilukon lukitus onnistuu vapauttaa vääntämällä käsin sakaraa alas.
- Irroita vetonivelen- ja kasuupalkeen klemmarit ja paina palkeet irti vetolaitteesta. Muista klemmareiden asennot! Volvon ohjeet: Vetarin palkeen klemmareiden kiristimet osoittavat kello kuuteen, vesiletkun kello kolmeen ja pakokaasupalkeen kello kahteen.
- Irroita vesiletkun klemmarit ja paina letku irti vetolaitteesta.
- Irroita vaihdekaapelin rautalevyn kaksi 11 millistä pulttia. Vastakappale on moottorin puolella sijaisteva rosterilevy vetolaitteessa, joka sijaitsee vetonivelenpalkeen ja pakokaasupalkeen välissä
- Laske vetolaite alas, jätä tämä ylös kuitenkin siten, että pakkilukko ei ota kiinni, ja tue vetolaite tähän asentoon.
- Avaa kannatustappien lukituspultit, eli kaksi tappien kohdalla olevaa kusiokoloruuvia, ruosteenirroittajaa on hyvä sumutella ja reilusti...
- Koita ISOLLA talttapäämeisselillä, pyöriikö tapit ja suihkuttele ruosteenirroittajaa irroitettujen pulttien reijistä ja jokapuolelta sisään tappeja kohti. Voit kokeilla nykäistä tapit liukuvasaran ja 1/4" 12mm hylsyn kera, tai: Lyö tapit sisään, käännä ohjaus puolelta toiselle, ettei tapit ota kiinni ohjaushaarukkaan ja kypärään.
Tapit on yleensä tiukassa ja varsinkin jos vetolaitetta ei ole irroitettu valmistajan huolto-ohjeen mukaisin väliajoin. Järjen käyttö on sallittua, älä pätki tappeja liian isolla voimalla, ettei tapin pesät halkea...Jos näin pääsee käymään, niin remontti on pikkuista vaille suurempi...
- Vedä vetolaite irti.
- Rasvaa vetolaitteen boorit hyvälaatuisella vaselliinilla.
Kasaus= sama toisinpäin.
Huoltokohteisiin kuuluu mm. palkeiden ja sinkkien lisäksi: yllämainittujen lujassa olevien tappien nylon-holkkien vaihto, öljyt ja proppujen tiivisteet, potkuriakselin rasvaus, nippojen rasvaus ja kaikkien nivelten rasvaus. Itse vaihdan kaikki vetolaitteen tiivisteet ja laitan joka pultin kierteisiin vettä kestävää avohammasrasvaa, niin seuraava purku käy nopeasti tarpeentullen.
Pakkilukkokin on hyvä säätää kohdalleen ja katsoa moitteeton toiminta, tässä tarvii kaveria trimmaamaan vetolaite ylös, kun itse katsoo lukon toiminnan.
...Paljekumien laitossa auttaa TODELLA paljon viemäriputkien o-renkaiden liukastuksessa käytettävä rasva, joka samalla"hoitaa" kumiosia...
Kannattaa samalla laittaa rasvanippoihin merivedenkestävää vaseliinia ja gimbal-laakeriin mos2:sta sisältävää laakerivaseliinia muutama puristus. Joissakin tapauksissa gimbal-laakeripakan päällä vauhtipyöräkotelossa ei ole rasvanippaa, vaan pultti jonka tilalle pitää pyöräyttää nippa. Nipan kierre vaihtelee: 1/8" tai 3/8".
Muihin, kuin näkymättömissä olevaan gimbal-laakeriin olen puristanut rasvan niin, että vanha rasva tursuaa kokonaan pois. Rasvan läpimenoon helpottaa, jos tekee samalla liikettä rasvattavalle kohteelle.
Miehelleni aion tämän näyttää. Hän nimittäin on puhunut tuosta Volvo penta vetolaitteesta. Ilmeisesti häntä sellainen kiinnostaisi. Kiva juttu, että huolto onnistuu. Hyviä vinkkejä kyllä tässä. Esimerkiksi tuo vaseliini rasvanippoihin.
VastaaPoista