lauantai 19. syyskuuta 2015

Veneilykausi 2015

Kuvan näkymä tuli tällä kaudella varsin tutuksi...

Noh, harrasteluahan tämä on, vaikka hermot välillä meni/ menee.

Tosin vene oli toooodella hilkulla mennä kaupaksi, mutta enpähän sitten myynytkään. Syy tuossa vähän alempana...

Vene on tarkoitus alkaa säilyttämään kotipihalla, että sitä voi veneilykauden ulkopuolella värkkäillä helposti.
Mielessä on käynyt tehdä 4" putket kyljistä/ tai peräpeilistä läpi, jos on aikaa kaiken muun värkkäämisen ohella.
Aurinkopaneelijärjestelmäkin on käynyt mielessä. Joku 100w paneeli jaksaisi ladata päivällä akustoa, vaikka akuista samalla otettaisiinkin virtaa (jääkaappi, jne).

2*180ah Akut on jo hommattuna, eli tulevaisuudessa hupipuolella on sitten 3*180ah akkuja. Tuolla 540ah:lla pitäisi nykyinen virrankulutus huomioiden pärjätä viikko ilman lataamista. Vene on lähes aina parkissa karummissa luonnonsatamissa, eikä "turistirysissä", joten isompaa virtapankkia tarvitaan.
Akkulaatikkokin meni siis valmistukseen, juttua tuon sivun alaosassa: Yksi akkulaatikko lisää veneeseen
Akkuina ovat tärinänkestävät shd-akut. Nämä ovat huokeampia, entä agm-akut ja useammilla veneilijöillä nämäkin ovat ajaneet hyvin asiansa.

Venttiilikoppien ja termostaattikotelon maalaus/ kromisten koppien ostokin on mielessä.

Kaksi öljynlämpömittaria ja näiden antureiden pinta-asennus pakoputkien päälle on tulossa, niin näkee reaaliajassa pakoletkujen/ putkien lämpötilat. Lisää juttua tuolla: Pakoputkien lämpötilanvalvonta

Pakosarjoihin tuli tyhjennyshanat: Pakosarjojen vaihto+ päivitys

Nykyiset keulassa olevat köysien vetourat syövät köysiä ja ovat väärissä paikoissa, joten näihinkin on tulossa päivitystä... Pari rosterikilkettä uusiksi

Pikku hiulailuja jokapuolelle on tiedossa.

Lämmitinkin on ajatus vaihtaa dieseliin ja nakata tuo nykyinen niiiiin kauas, kuin pippuri kasvaa. Valopetroolilla en venettä enää lämmitä, en sitten ikinä. Lämppäri löysi uuden omistajan 11.3.16

Vene uhkaa käydä pieneksi, kun reissut ovat yleensä viikkoja kestäviä rupeamia.

Mielessä on käynyt katetun ~12m*4m veneen osto, mutta Suomen valikoimissa ei ole mieleistä löytynyt ja ulkomaillakin on tullut pettymyksiä vastaan.
Vaatimuksina kaksi dieseliä, akseliveto, flybridge, ei saisi olla hirveän vanha, varustelutason ja yleiskunnon pitää olla vähintään nykyisen veneen tasolla, jne..Ajellaan siis nykyisellä, toistaiseksi..



Ei nuo kokonaistunnit vieläkään pääse päätä huimaamaan...

Otetaanpa vene taas kotipihalle, niin on mukavampi värkätä...

Pari sillanalitusta ennen moottoritietä ja korkeampia siltoja...Jäihän tuonne ilmatilaa vielä ~parikymmentä senttiä.

Ja taas ylööös.

Nyt on mukavampi laitella venettä, kun se on kotipihalla...

Jep. Veneseurakaveri oli veneestä tosi kiinnostunut. Lupasin sitten yksi viikonloppu saaressa ollessamme myydä hänelle veneen, sitten myöhemmin. No monen asian summana ajelin kesän veneellä ja loppukesä meni pakosarjoja värkätessä, sekä huoltoja tehdessä ja aioin jättää veneen hyvissä ajoin talviteloille. Kaveri kysyi, että aletaanko sitä nyt kaupoille. Eikun vene veteen ja koeajolle. Venehän pelasi moitteettomasti ja palattuamme laituriin, sekä avattuani konetilan luukun, oli yllätys edessä: Moottoriöljyä oli räiskynyt pitkin konehuonetta. Ei paljon, mutta häiritsevästi kuitenkin. Silloin sanoin, etten myy rikkinäistä venettä ja sovittiin, että katsotaan venekauppoja joskus tulevaisuudessa. No pestyäni moottoritilan, sekä moottorin selvisi "vikakin". Tätä häröä kyllä uumoilin ja katsoin heti, että onkohan bensapumpun vieressä oleva pultti irti. Osin siksikin, kun paikallaan kaasupohjassa huudattaessa, ei öljyä lentänyt mistään. Kaarsin nimittäin koeajolla täydessä vauhdissa 360-asteen kaarroksen oikealle ja bensapumppuhan sijaitsee koneen oikealla kyljellä. Moottoriöljy oli päässyt purkautumaan kartanolle hopean värisen pultin pultinreiästä. Tämän pultin tilalle laitetaan pidempi pultti ja lukitaan bensapumpun työntötanko vaihdettaessa pumppua. 3/8" x 3/4" Pultti siis oli ajanmittaan päässyt irtoamaan ja veneen kallistuessa tarpeeksi öljyt pääsivät tuosta pultinreiästä ulos. Kiilahihna on ihan pultinreiän vieressä, joten sotkun ainekset olivat siis hyvin kasassa.














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti