 |
Bayliner 2750 Ciera Sunbridge, 260hp Volvo-Penta 260a "Betty-Boop" |
Jaaha...
Tuli kirjoiteltua eri veneforumeilla ja innostuin sitten alkaa blogaamaan veneprojektistani, sekä keskittymään pelkästään tähän blogiin omien kirjoitusteni merkeissä.
Niinkuin monissa muissakin harrastuksissa, tässäkin kävi itselle niin, että veneen kokoa oli kasvatettava. Päädyin loppujenlopuksi hakemaan 0-loppuista Beikkua, sillä näissä on minun käyttöä ajatellen paremmat sisätilat verrattuna niihin veneisiin, joissa on pelkkä kolmiopeti ja pöytä keskellä hytissä. Keulassa on oma kolmiopeti ja keittiökalusteet ominensa, lisäksi hyvänkokoinen midcabin 160cm leveine sänkyineen oli isoa plussaa. Ajattelin, että tällä konseptilla ei tarvitse tehdä "kasaa/pura" töitä välttämättä ollenkaan alettaessa yöpuulle. Esimerkkinä kaksi pariskuntaa: toista väsyttää, niin eikun keulaan nukkumaan ja toinen voi jatkaa iltaa keittiössä istuskellen ja tv:tä katsellen ja mennä sitten unimatin yllätettyä midcabiiniin nukkumaan...Mahdollinen kolmas henkilö/ pari joutuu sitten jo tekemään pedin keittiön pöydästä ja istuimista laskemalla pöydän istuimien tasalle...
Kuvassa vene kelluu ostohetkellä Etelä-Suomessa järvessä ja kohta alkaa kotimatka Ouluun meren äärelle...
Vene oli ollut ensin yhdellä kiireisellä erikoistavaraliikkeen omistajalla, joka möi veneen olemattoman käytön vuoksi raskaankaluston yrittäjälle, jolla ei myöskään työkiireiden vuoksi ollut aikaa huoltaa, sekä käyttää venettä.
Tämä yrittäjä möi veneen sitten minulle. Tunteja ostohetkellä oli vaivaiset 249h (toimivassa) tuntimittarissa, kone vaihdettu 2000- luvun alkupuolella huoltamattomuuden vuoksi uuteen. Moottorina Volvo-Penta 260A/ 5,7L V-8 260hp. (Chevrolet 350 Cid). Bensiinitankki: 470L, makeavesitankki: 82L, septitankki: 60L, lämmittimen valopetroolitankki: 10L.
 |
Bayliner esite |
 |
Bayliner 2750 esite |
 |
Auringonpolttama nahkasohva avotilassa |
 |
Kipparin alkuperäinen työpöytä |
 |
Alkuperäinen pieni kolmiopeti |
 |
Otettu midcabinia kohti, likaista... |
 |
Alkuperäinen pentteri |
 |
AlkuperäinenDinetti, huomaa kauhtuneet sivulistat |
 |
Moottori koskemattomana, oikealla vesitankki, vasemmalla Wc:n tankki |
 |
Veneen alkuperäisvaruste "Property of the Betty Boop, for emergency use only" huumorinkukka on kukoistanut... |
 |
Melan tekijä |
 |
Milloinhan vene on lipunut tuolla lämpimämmissä vesissä? |
 |
Veneen kulutuksesta on monenlaisia kyselyjä, nyt tuosta kaaviosta saa "kaiken irti". Tästä voi vetää johtopäätöksen: Taloudellisin matkavauhti on noin 28kn~52km/h |
 |
Tällainen bensan kulutusmittari veneessä oli valmiina... |
 |
Vene saapunut rapakelissä kotipihalle monensadan kilometrin matkan... |
 |
Ja siinäpä se seisoo, likaisena ja vailla huoltoa... |
 |
Kaikki tarvittava tieto veneestä... |
 |
Ex. Hurrican cabin + 50hp Honda efi "Rosemary" valmiina uudella moottorilla...Tähänkin tuli tehtyä vaikka mitä... |
 |
Ostohetkellä Hurrican alkuperäisasussaan 2-t moottorilla... |
 |
Hurricanin pohjan soodapuhallus menossa. Pohjasta lähti kaikki vanhat maalikerrokset pois. Kyljessäkin oli hankaumia ja oli korkea aika maalata... |
 |
Kyljet maalattu ja pohjaan seuraavaksi epoksi+ Hempel's hard racing white. Ikkunat saaneet peilitummennokset ja radiona toimi vdo, kunnes aallot löivät kunnon myräkässä merellä pään yli ja kastelivat mankan perusteellisesti... |
 |
Onkihetki Toppilan salmessa.... |
 |
Toisessa venepaikassani parkissa.. |
 |
Sudenväylällä uintitauko... |
 |
Sudenväylällä kohti Ii:tä Hurricanilla... |
 |
Kirjoittaja menossa Hurricanilla illalla kohti Kattilankallaa urku auki...Tällä veneellä tuli ajettua todella PALJON merellä, kun vene ei kuluttanut juuri mitään uudella moottorilla ja oli uusimallani tekniikallaan pomminvarma. 70L tankilla ajoi itsensä kipeäksi... |
 |
Ex. Finnsport 410T +60hp Johnson"Gibbo". Tällä meinas käydä jotkin jokisuistot kapeaksi hanat auki ajaessa... |
 |
Likaisena kuvattu... |
 |
Ostohetkellä...Talokin on vaihtunut välillä... |
 |
Piti olla vahvaria, mankkaa ja vaikka mitä kajaria veneessä.... |
 |
Pohjan lisäksi maalasin reunatkin, mutta polyuretaanimaalilla. Uudet tuhdot ja perävahvike. Vene oli aivan hirveännäköinen ostohetkellä, harmi ettei siitä ole kuvia... |
 |
Tämä vene maalattu epoksilla ja vahvistettu airojen kohdalta. Ostettu täytenä rusinana ja kuiduttamalla korjattu, sekä laitettu köliin kölilistat. Tällä päästeltiin jonkin aikaa, kunnes meni kuumille kiville veneenrakentelijalle, joka laittoi tähän maston + purjeen. |
|
|
|
 |
Uutena hankittu ja parit vetotelineet laitettu. Päästelty järvellä, joella ja merellä 2hp 2-T Tohatsun ja hartiavoimin... |
 |
Aikaa ennen veneitä ja kuvissa parit pysähdyksen aiheuttajat siihen
pitkähköön, varsinaiseen harrastamattomuden väliin. Myöhemmin olikin ohjelmassa
sitten ulkovuorilautojen naputtelua (Flippausta) muutamassa osoitteessa, yrittäjyyttä & osakkuutta& vieraillatyöllistymistä (Kaikki nuo) yhtäaikaa, eri harrastuksia, yms ...Pannaanpa
alle sekalaiseen järjestykseen muutama kuvatus niistä kulkineista,
joista kuvia on jäljellä...Harmi, kun suurimmasta osasta ei ole mitään
kuvia... |
 |
Joskus 2000- luvun alussa tuli harrasteltua myös fyysisempää rääkkiä |
 |
Heh, aina oli tuollaiset räpylät ennen autoharrastusten aikoihin. Puhtaaksi eivät lähteneet, ei sitten millään... |
Joitain moottorikulkineita vuosien varsilta.
 |
Mopoja oli vaikka minkälaisia teininä, ostin kunnostin ja vaihdoin...Virittelyäkin tuli harrastettua ja kuutioita oli joissakin 80-huiteilla, sekä huippuja toistasataa km/h. Oli yksi Helkama Raisukin, jolle antoi kyytiä Suzukin 80cc moottori... |
 |
Parit isommat kakspyöräiset 2000-luvun alusta... |
 |
Sori huono kuvanlaatu...Tuota Corolla KE25 1974 Coupea tuli hinkattua vuosi ja sisustettuakin yksi talvi. Auto jota porukka kävi katsomassa kauempaakin ja jotkut muistavat vieläkin, heh...Sitten alla Celica 1973 ta22, tämän maalasin myös ja väri vaihtui mustasta laguunin siniseen. Autossa musta nahkasisusta ja oli muuten kuuma! Nämä autot olivat minulla 1900-lopulla... |
 |
Tämä Porsche 944 1985 2.5 koneella oli 2000-luvun alkupuoliskolla ahkerassa käytössä. |
 |
Tällainen moottori oli yhdessä Audi S4 kulkineessa 2000- luvun puolivälissä... |
 |
Taimpana 626 sportsaloon-87 ja etualalla viritelty 318 e21 1978...välissä Nippondenso, jonka alkuperäinen väri näkyy mopokuvassa... |
 |
Näitä oli kaksin kappalein, taempi 1987 ja etummainen 1985. Toiseen (etummaiseen kummassakin kuvassa) vaihdoin värin sinisestä mustaksi...Taemmassa harmaassa autossa sitten oli äänenpainevempeleetkin tärykalvojen tuhoksi ja kaikenmaailman alustasarjat... Kelotie 33:een liittyy paljon mahtavia muistoja, sekä paaaaaljon kavereita/ illanviettoja.... |
 |
Ford Mustang 1965Ht ja kirjoittaja onnellisena ratissa v.2001. Autolla oli ajettu vain 67tml. |
 |
Mustangissa oli enemmän äänenlaatuun panostettu ja käyty kiertelemässä näyttelyitä.... |
 |
Välillä oli Sgx:n ja Coupe Mazdan vuoro toimia kulkineena, taustalla 280Zx seisonnassa... |
 |
Nissan 280zxi 1982 juhlahumussa.... |
 |
Sama 280zxi arkiasussaan...Tähän vaihdoin sisustan ruskeasta mustaksi, sekä muotoilin istuimet uudelleen ja päällystin ne. Poppikoneet tietenkin piti olla asennettuna. Erikoista autossa oli se, että katossa oli tuplakattoluukut. Ei tragapaloja, vaan kaksi lasiluukkua vierekkäin. |
 |
Chevrolet Camaro 1987 F-body, muistaakseni oli minulla vuonna 2003. Viimeisimpiä käyttö/ harrasteautoja kuitenkin...Tähän piti vaihtaa väri kuvassa näkyväksi kirkkaanpunaiseksi, kun alkuperäinen viininpunainen väri oli jenkkilässä auringolla poltettu...Valokuva ei anna oikeutta maali/ lakkapinnalle, josta tuli ihan peili ja kiilsi todella hyvin. Helmoja kierti sellaiset orjantappurahässäkät... |
 |
Tämä Bmw 325 e36 coupe kävi kakkosautona lyhyen aikaa. |
 |
Hyundai Coupe Fx (Tiburon, Turbulence, Tuscani) |
 |
Moottoriton menopeli on myös kiva kapistus jokisuistoissa ja merellä. |
 |
Aina on hyvä sää meloa, vaikka kelluntapuvussa |
 |
Ulkomaillakin pitää käydä vetten päällä. Kuvassa Rhodoksen laguuni...Viikossa tuli kierrettyä saari perhoslaaksoineen, vesipuistoineen, nähtävyyksineen ja rupes tekemään mieli jo toisaalle. Toinen viikko "oli liikaa". Lopulta saari on minulle aika geneerinen meh- paikka. |
 |
Rodoksen kasinolle oli joku löyhä pukukoodikin. Ihan släbäreillä ei mennä sisälle. |
 |
Rodoksen vesipuistossa tuli oltua jonkinaikaa jossain julisteentapaisessa valokuvassa "maskottina". Piti kysellä tutuilta, että vieläkö se sieltä löytyy jos kävivät Rodoksella lomailemassa 😄 |
 |
Mielenkiinnosta vuokrattu vaihteeksi avoauto..."Rent A Moto"-kyltein varustettuja paikkoja oli useita ja moottoripyörä& skootteri& muutamia eri autoja tuli kokeiltua. |
 |
Parempi puolisko ui ulkomailla mieluummin altaissa, minä taasen meressä...Suomessa tuo on sitten päinvastoin... |
 |
Rodos |
 |
Thaimaalaisten kalastajien venekantaa... Eka Thaimaanreissulta, jolloin "Koko maa" tuli "koluttua läpeensä". |
 |
Muutaman tunnin ajelun jälkeen saaren edustalla Thaimaalaisia kalastajia... |
 |
Yhden saaren kupeessa oli turisteja Thaimaalaiseen tapaan tyypillisellä pikaveneellä. Näissä on yleensä 2-3kpl isoja perämoottoreita... |
 |
Kirjoittaja lähdössä Thaimaalaisesta satamasta kohti merta sellasella privaatisti vuokratulla 20-30 metrisellä paatilla, jossa tarjoilivat ruoat& juomat, yms... |
 |
Siellähän sitä tunteroisen ajomatkan jälkeen siintää saari... |
 |
Parit turistit myös löytäneet paikalle... |
 |
Toinen saari... Koh Talu , Ko Thalu , Ko Talu. Paikalla on monta nimeä |
 |
Meressä riitti kaloja... |
 |
Ja kirjoittaja ui niiden seassa, joita tuli kokoajan vaan lisää veneen kapteenin heitellessä keitettyä riisiä veteen... |
 |
Vedenalaiseen maailmaan on aina, mahdollisuuksien mukaan pyritty tutustumaan ulkomailla. |
 |
Hieman kookkaammasta akvaariosta pikku siivu kuvattuna.... |
 |
Merimaailmassa uiskenteli kaikennäköisiä ja -kokoisia mereneläviä, ihan haita myöten. |
 |
Meidän kippari veteli Suomalaisella punaisella vaapulla mustekaloja...Kyseisen vaappumerkin edustaja lienee käynyt samoilla huudeilla, kun toisella miehistön jäsenellä oli vaappumerkin pikeepaita päällään. James Bond - Kultainen Ase kuvattiin suurinpiirtein samoilla korkeuksilla. Sellaisia "kivisaaria" on paljon molemminpuolin Thaimaata. |
 |
Näkymä Thaimaan asunnon pihatieltä |
 |
Thaimaan asunnon etupihaa |
 |
Thaimaan asunnon etuterassilta pätkä |
 |
Thaimaan kuninkaan huvilalla riittää käytäviä...Kuvassa taksikuski Panya lasteni kanssa. Huipputyyppi kerrassaan. Oli sovitusta summasta 24/7 valmiudessa pari viikkoa ympäri Thaimaan (Nukkui autossaan, vaikka tarjottiin hotellia/ bungalovia) erittäin hyvin varustellulla Commuterillaan. Kuskasi paikkoihin, joista ei muuten olisi tiennyt mitään ja toimi tulkkina paikoissa, joissa asiointikieli oli vain Thai. |
 |
Kirjoittaja puikoissa ottamassa löysiä irti |
 |
Lapseni norsujen selässä. Eläinten voiman käsittää vasta, kun touhuilee näiden kanssa. Meikäläinen nousi melko kivuttomasti kärsällä taivasta kohti |
 |
Krokotiilinäytös samaisessa paikassa. Noita pääsi silittämään ja istuskelemaan päällä. |
 |
Lisää tiikereitä |
 |
Tulta ja tikruja |
 |
Lisää ronsuja |
 |
Ja tiiker...hetkinen... |
 |
Lasten kans siaminlahdella saaristossa. Oltiin tässä sellaisella privaattikäyttöön vuokratulla lautalla, jossa oli ruoka& juomatarjoilukin. |
 |
Shoppailureissulla tällaisella viritelmällä. Vaihtelu virkistää ja monenlaiset kulkuneuvot tulivat tutuiksi. |
 |
Lukemattomat ihmiset halusivat yhteiskuvaan lasten kanssa. Vaalea iho & hiukset olivat monessa paikassa ennennäkemättömiä. Mäkin taisin olla kummastus, kun joukko nuoria naisia vislasivat perään luullen minun olevan joku artisti. Pitihän se käydä heitä kaikkia sitten kättelemässä ja fiilistelemässä supertähteyttä. |
 |
Sitten luxusta . Taksikuskillekin oli kiva antaa extemporena elämys ja tarjota à la carte ylimmissä ravintoloissa. Suosittelen. Tasokas ravintola ja joskus kehuttu aasian parhaimmistoon kuuluvaksi. Suosittelen käyttämään maisemahissiä, jolloin ekat parikyt kerrosta mennään "putkessa" ja loput reilu 60krs mennään lasiputkessa. HUIKEAT näkymät! |
 |
Baiyokessa tuli käytyä syömässä päivällä ja yöllä. Näkymät ovat eri vuorokauden aikoina huikeat. Monikymmenkerroksiset pilvenpiirtäjät eivät näytä miltään täältä katsottuna ja Bangkok jatkuu silmänkantamattomiin... |
 |
Kansainvälisellä tasollakin voi puhua laadukkaasta paikasta. Ostosparatiisit ja luxuskauppakeskukset ovat kohtuuvieressä. Se on jännä tuo kontrasti, kun astuu tuollaisessa metropolissa tasokkaaseen kauppaan, niin näkee sangen tyylikkäästi pukeutuvia ihmisiä. Vähän samaa efektiä oli Milanossa/ Venetsiassa. |
 |
Tän buffetti oli kyllä minun mieleen. Edullinen, monipuolinen ja ei tarvitse mennä pukupäällä syömään. F.I.T on itsestäänselvyys 👌 |
 |
Toka Thaimaan reissulla tuli vuokrattua tämä asemapaikaksi, vaikka oltiin hotelleissakin eripuolilla Thaimaata. Tässä oli myös noin 150m2 huoneistoala ja asuminen sitä kautta stressitöntä & helppoa. |
 |
Tupakeittiö, 2mh, 2 kylpyhuonetta ammeineen, 2wc, jokaisessa huoneessa oma ilmastointi. Iso terassi ja hoidettu piha. Ensimmäinen ja toinen bungalowi olivat aikalailla identtisiä. Tykkään tämäntyylisestä asumismuodosta enemmän, kuin hotelleista. Ravintoloihin pääsee yhtälailla, mutta "oma tupa / oma lupa" on kiva lisä tässäkin. |
 |
Kamat makkarissa. Kulku suoraan etuterassille ja toiseen, ammeelliseen kylppäriin.. |
 |
Ja sit taksiin. Thaimaalaisissa tasokkaammissa takseissa on hauskoja yksityiskohtia. |
 |
Pikkutarkaa sisustusta taksissa. |
 |
Sitten tuk-tukilla shoppailureissulta asunnon kautta yömarkkinoille ja ravintolaan. |
 |
Tilataksin sisustusta |
 |
Baiyokessa syömässä päiväsaikaan. |
 |
Eläintarhassa |
 |
Kiraffit ovat kivoja |
 |
Näinkin pienellä Dumbolla on käsittämättömät voimat. |
 |
Lapset osasivat tilata jo itse listalta, joten valinta heillä oli vapaa myös herkkujen suhteen. Sveitsiläisten ja Itävaltalaisten yhteisomistuksessa oleva kivan idyllinen a´la carte-ravintola viidakon keskellä. Palvelu priimaa ja ympäröivä miljöö upea. Lapsilla on kyllä monenlaiset ravintolat tulleet tutuiksi. Lapset, kun ovat olleet aina mukana. Nykyään parasta ajanviettoa onkin kaikkien mielestä kokata yhdessä. |
 |
Cha-amin rantaa. En ole rannallaköllöttelijä, joten kokopäivä hiekalla makoillen ei oo ihan mun juttu. Siksipä eri rannoilta onkin tullut otettua vähän kuvia, kun ei sitä montaatuntia jaksa vaan maata 😂. |
 |
Lapset |
 |
Ja taas liikkuu, nyt erilaisen tuk-tukin kyydissä kohti ravintolaa ja shoppaileen. |
 |
Hua-Hinin yömarkkinat alkamassa. Bangkokissa vastaavat yömarkkinat olivat aivan valtavat, mutta nämäkin ovat kyllä isot kekkerit. |
 |
Markkinatavaraa |
 |
Näitä piti ostaa repullinen |
 |
Ruokapaikkoja riittää ja valikoimaa on laidastalaitaan. |
 |
Tätä, kun sais Suomesta. Tai Hunt´s:ia. |
 |
Italia on tullut reissattua Venetsiasta Milanoon omatoimisesti ja sen välillä siksakkia tehden. Ei tosin tällä ajoneuvolla. Yleensäkin ulkomailla suosin omatoimimatkailijoille oman vuokra-auton käyttöä/ taksia. Moottoripyörät ja skootterit ovat olleet myös hyviä vaihtoehtoja. Avoautoillessa, Kreikassa olen polttanut ainakin kerran itseni 😂 |
 |
Välipysähdys Italiassa |
 |
Lake Corinon näköalatasanteelta. Alapuolella melkoinen pudotus. |
 |
Trasaghis Venetsian lähettyvillä. Upea paikka, kuvat eivät kerro kaikkea. Rauhallista ja vaeltamiseen & pyöräilyyn hyvät puitteet. |
 |
Hotelli Trilago Erästely/ lenkkeily/ puuhasteluaktiiviteetteja mukavasti. Heiltä tulee joka Joulu edelleen joulukortti 😊 |
 |
Italiassa riittää kapeita teitä niin maaseuduilla, kuin vuoristoissakin. Sitten kaupunkien keskustat ovat kans melkoisia pujottelupaikkoja. Pikkukylät maaseuduilla & vuorten väleissä on idyllisiä ja kokemisen arvoisia. Myös viinien pientuottajiin kannattaa tutustua. |
 |
Vuorten välissä kuivunut joki. Joissakin paikoissa vesi virtasi kristallinkirkkaana vuortenvälissä. Kirkonkellojen sointi oli näissä solissa jotain aivan käsittämätöntä kaikuineen. |
 |
Gardajärvellä jossain kohtaa |
 |
Malcesinessa on paljon ravintoloita pienten katujen varrella. Näissä riittää normivaatetus. Suhteellisen kaukana Suomesta, pienten pikkukujien varrella lukuisissa ravintoloissa ja kahviloissa on tunnelmaa. Törmäsinpä sitten tällaisessa paikassa tuttuunkin ja molemmat olimme hieman ihmeissämme. |
 |
Malcesinen kaduilla pyörii superautoja: Ferrareita, Lamborghineja ja sopii joukkoon muutama Porschekin. Hotellin viereinen parkkipaikka täyttyi illalla niistä. Hotelli ei kuvassa, vaan kuvasta oikealla. Gardajärvi on Comojärven tapaan myös maailmanluokan julkkisten suosiossa. |
 |
Sitten onkin Cuba Libren paikka hotellihuoneen takaterassilla. |
 |
Amsterdamissa parilla oluella ja matka jatkui |
 |
Omatoimimatkailijana taas vuokra-autonratissa ja tällä kertaa Tsekeissä. Tästä maasta tuli kierreltyä noin 1/4 ja haluan ehdottomasti nähdä loput 3/4. Arkkitehtuuri, historia, sääolot, rento meininki, puhtaus ja "alkuperäisyys" kiehtoo. |
 |
Tuolla huipullakin tuli käytyä kävellen. |
 |
Moottoripyöräilijälle, pyöräilijälle ja autoilijalle näkymät ovat kyllä upeita |
 |
Pikkukylät kaukana kaikesta ovat kivoja ja ihmiset ystävällisiä. Joka paikassa siistimpää, kuin olen törmännyt esimerkiksi Kreikassa & Italiassa. |
 |
Pellot ovat käsittämättömän suuria |
 |
Kävelyllä kaukana kaikesta, suhteellisen korkealla sijaitseva kylä |
 |
Tšekki on maa, jota maailmansodat eivät ole juuri tuhonneet. Linnoja, historiaa, luontoa ja kaikenlaista nähtävää on järkyttävän paljon. |
 |
Trpasličí skála bongattu automatkalla. Veistetty lumikki& 7 kääpiötä kallioihin, keskelle metsää v.1833 |
 |
Trpaslici skala . Mies käynyt naputtelemassa, aikaa ennen autoja& nykytekniikkaa... |
 |
Muistokirjoitus, joita oli paljon eri jyrkänteiden kohdalla eri vuosisadoiltakin |
 |
Kiipeilypaikkoja on paljon |
 |
Linnoja on aivan mielettömästi. Menis varmaan vuosia, jotta kaikki olisi koluttu läpi. |
 |
Juutalaisten hautoja |
 |
Ei tuosta kyllä kukaan pääse kiipeämään ylös, ennen kuin sinut on ammuttu. Tarkka-ampujien paikkoja on todella tiheässä. |



 |
Keskitysleirin ulkopuolella on "Komeat kulissit". Ote Wikipediasta: " 23. kesäkuuta 1944 natsit
päästivät leiriin Punaisen Ristin edustajia hälventääkseen
keskitysleireistä kiertäviä huhuja. Vähentääkseen leirin ylikansoitusta
osa vangeista siirrettiin Auschwitziin ennen vierailua. Leirille
perustettiin myös kauppoja ja kahviloita luomaan vaikutelmaa
juutalaisten hyvistä elinolosuhteista. Vierailijat vietiin katsomaan
tanskanjuutalaisia, joita asui vain kolme samassa huoneessa, ja
seuraamaan leirin vangin Hans Krásan kirjoittamaa lastenoopperaa Brundibár.
Huijaus onnistui niin hyvin, että natsit jatkoivat kuvaamalla
Theresienstadtin leiristä propagandafilmin. Kuvaukset alkoivat 26.
helmikuuta 1944, ja ohjaajana oli saksalainen kabareeartisti Kurt Gerron, itsekin geton asukas. Dokumentin tarkoituksena oli näyttää kuinka mukavasti juutalaiset elivät natsi-Saksan
hyväntahtoisessa suojeluksessa. Filmintekoon osallistui satoja
juutalaisia näyttelijöitä ja tuotantoryhmän jäseniä, joista useimmat
vietiin elokuvan valmistuttua Auschwitziin. Dokumentti viimeisteltiin Prahassa, ja se valmistui maaliskuussa 1945. Vain osia on säilynyt tästä elokuvasta, jonka oikea nimi on Theresienstadt. Ein Dokumentarfilm aus dem jüdischen Siedlungsgebiet (Theresienstadt: dokumenttielokuva juutalaisesta jälleenasutuksesta). Siitä käytettiin myös nimeä Der Führer schenkt den Juden eine Stadt (Führer lahjoittaa juutalaisille kaupungin)." |
 |
Grandmajestic hotel Praha Vaikka yleensä suosin muita, kuin hotelleja niin suurkaupungeissa ei hotelliöiltä oikein voi välttyä. Samahan oli esimerkiksi Bangkokissakin. |
 |
Aamiaisen yksi osuus, joka kokonaisuudessaan oli kyllä valtava. Pianisti soitti korrektisti puku päällä elokuvatyyliin sellaista hienoa klassista musiikkia vieressä. |
 |
Aamiaisaulaa |
 |
"Hei, päästäkää mut jo alas!" |
 |
Ajelemassa taksilla kohti Prahan keskustaa. Kuski tuli matkalla jo tutuksi ja vaihdettiin Whatsapp tulevia matkoja varten. |
 |
Prahan ostarin sisältä . Tuolla on vaikka mitä ja tunteja sai kulumaan kauppoja kierrellessä. Kfc:ssä oli hyvät kanat, jotka tuli napattua nopsaa lennosta. |
 |
Viereinen ravintola |
 |
Tykkäsin Hotelli Morrisin arkkitehtuurista paljon |
 |
Hotelli Morris ruoka-aula |
 |
Hotelli Morris yläkerran välieteinen, ennen huonetta |
 |
Hotellihuoneen parvi olohuoneesta kuvattuna ja nurkan takana keittiö, sekä eteinen. |
 |
Pala olkkaria kuvassa. Kattoikkunat oli todella kätevät hellepäivinä. |
 |
Radniční sklípek |
 |
Bozkovské dolomitové jeskyně Bozkovsken dolomiittiluolat ovat myös hienoja tutustumisen arvoisia paikkoja. Maan alla on aika viileää, vaikka ulkona olisikin +30. |
 |
Kalkkikiveä |
 |
Luolaston helpointa osuutta |
 |
Tunneleita riittää |
 |
https://www.bozkovske-jeskyne.cz/ |
 |
Ceska Lipan kaupungissa markkinoilla oli kaikenlaista nähtävää ja erilaisia oluita. |

Tää
astronominen kello on otettu käyttöön jo v.1410, eikä voi kuin ihmetellä sen aikakauden taidonnäytettä ja sen aikaista tähtitieteen osaamistakin. Tähtitiede ja universumi, kun muutenkin kiinnostelee minua, niin pakkohan tää oli käydä katsomassa ja filmaamassa. Porukkaa riitti älyttömästi kellon edustalla. Sattuipa joku hääparikin tulemaan kellon vieressä olevasta pääovesta näyttävästi pihalle.
 |
Milano |
.jpg) |
Milanon keskustan kieppeillä, jossa myös asustelin X-ajan. |
 |
Duomo di Milano |
.jpg) |
Eläinrakkaana ihmisenä jututin lintujen kouluttajia ja pääsin syöttämäänkin niitä Duomon edessä. |
 |
10km kävelyä takana. Takana näkyy myös rahaliikenneputiikkeja. Heinekeniä koneistoon. |
 |
Milano. Käväsimpä sit tuollakin. |
 |
Täällä on hyvä laittaa vaatetuspuoli kuntoon |
 |
Galleria Vittorio Emanuele II . Tää on yksi muotimaailman kulminaatiopisteistä ja hyvä paikka shoppailla vaatetta. |
 |
Pitikin mainita, että bruchettaa rakastavalla lihansyöjällä on nälkä 😂. Annokset kypsyivät lautasella haluttuun kypsyysasteeseen. Muutama digestive tuli myös kylkiäisinä. |
 |
Comojärvi. Ajelin järven länsirannan vierustan mennentullen, lukuisine tunneleineen läpi ja ohitin samalla Monzan F1-radan. Kävin St.Moritzista (Sveitsi) lähtevän Bernina Expressin kyydissä ihailemassa alppeja. |
 |
Comon keskikohilla |
 |
Sadekuuro käväs Sveitsin alppeja kiivetessä. Kuvaamaan ei oikein kerkeä viimeisen kilsan aikana (tie siksakkia), mutta omin silmin näkymä alas on huikea! |
 |
St.Moriz, lähtökuopissa Bernina Expressin panoraamavaunussa. Sää vaihtui, kuin salamaniskusta aurinkoiseksi lähdön jälkeen. |
 |
Bernina Expressin taukopaikalla Sveitsin alpeilla näkymät olivat huikeat. Parin kilsan korkeudessa ja vuorenhuiput neljässä kilsassa. |
 |
Bernina Express |
 |
Bernina Express |
 |
Bernina Express |
 |
Bernina Express ja rasia Sveitsiläistä suklaata |
 |
Tirano ja mansikkatötterö |
 |
Tirano. Hotel Castello, valmistunut 1920-luvulla. Hylätty ja kaupittelivat miljoonalla omaksi... |
 |
On se kyllä hieno näky tuosta ravintolan terassilta katsella jäätikön sulavesistä muodostuvia putouksia ja turkoosia järveä, ilman ollessa +30°c. |
 |
Pari kilsaa merenpinnan yläpuolella. |
 |
Iseojärvi. Taustalla euroopan suurin asuttu sisävesisaari |
 |
Iseo. Taustalla isola di loreto. Oma mökkisaari vaikuttaa jo isolle tuota katsoessa. Tosin tuonne on saatu linna mahtumaan. |
 |
Iseo |
 |
Iseo. Kämpän takapihalta |
 |
Iseo. Kämpän takapihalta, privaattiallas. |
 |
Iseo. Kämpän takapihalta. Paikka on 1300-luvulta! Historiaa rakastavana tykkään kyllä. Lisäksi vieressä oleva ravintola omaa pitkän, useita sukupolvia kattavan historian. Tästä onkin tullut juteltua ravintolan omistajasuvun kanssa, sekä katseltua valokuvia eri ajanjaksoilta. |
 |
Iseo. Tilasin Vespan toimitettuna ja sitä odotellessa. Tottakai Italiassa täytyy vespa kokea! |
.jpg) |
Iseo. Takapihalla vuorten välissä +35°c, tyyntä, järvinäköala, ristorante vieressä ja allas edessä |
 |
Iseo& privaattiallas. |
 |
Nappasin lauttalipun Monte Isolalle Carzanoon. Tarkoituksena kävellä saari ympäri myötäpäivään ja kiivetä keskellä sijaitsevalle luostarille. Tämä tehty H&H:n tennareilla ja +17km kertyi kävelymatkaa, josta 50% nousua ja 50% laskua...Oli mukava puolenpäivän retki |
 |
Carzanon siluetti |
 |
Monte Isola |
 |
Monte Isolan mangrovepuita |
 |
Monte Isola, kämpille päin kuvattuna |
 |
Monte Isola. Eri reittejä merkitty. Vedin rankimman kautta ja suosittelen rankkaa kaikille kykeneville. Reittejä on siis easy, medium ja hard-luokiteltuina |
 |
Monte Isola. Helpoin alkuosuus on nousu tietä pitkin. |
 |
Tällaista tienpintaa Monte Isolan reitti on suurimmilta osin, valtaosin nousua . Vaikein on irtokivinen hiekkapolku, joka on aika jyrkkä. Siitäpä ei tullut kunnon kuvaa otettua. |
 |
Monte Isolan huipun piknikalue |
 |
Huipulla ollaan. Santuario della madonna della seriola |
 |
Santuario della madonna della seriola |
 |
Mun mökkisaaresta noin 1/5 kokoinen Isola di loreto. Yksityisomistuksessa. Entinen naisluostari. |
 |
Monte Isolan keskelle jokainen askel on noustava, kuten kuvasta näkyy. Tässä reitin helpointa kohtaa ja kuvassa näkyy tennareiden korkeusero. |
 |
Mitäpä Italia on ilman vespaa. Tilasin kotiovelle, mutta hakivatkin minut liikkeeseen valitsemaan omani. 5/5 palvelua |
 |
Big Bench #32 |
 |
Big Bench #32 |
 |
Iseon pohjoispuolelta. Kiersin koko järven rantabulevardin Vespalla. +30°c varjossa ja vuorten läpi menevissä tunneleissa mittari näytti +25°c, mikä tuntui viileälle. |
 |
Iseon länsipuolelta |
 |
Monte Isolan eteläkärki. Vasemmalta sivulta huipulle kipuaminen tuntui pohkeissa seuraavana aamuna. |
 |
Tää ei sit ole sitä, miltä näyttää. Vuoltua kalkkunaa lisukkeiden kera ja olihan hyvää! |
 |
Maronessa syömässä "pikaruokaa... Sammakkoa, turskaa, mustekalaa, katkarapuja, ravunpyrstöjä, ravunkynsiä, anjovista, pikkukaloja, mitälienee ja ranskiksia. Lähti nälkä 😂 |
 |
Big Bench #74. Vastapäätä luostari, jossa hommattu pari päivää aiemmin kunnon pohjejumit. Kävele ensin saari ympäri ja kiipeile huipulle...samoilla kengillä |
 |
Big Bench 74:lle nousee kohtuu jyrkkä luonnonpolku. |
 |
Iseo |
 |
Tääkin tuli vaellettua ympäri |
 |
Ihan joka kohdassa ei kannata katsoa alas |
 |
Kivenmorkuloita huipuilla eroosion vuoksi |
 |
Vasemmalta alas, oikealta ylös ja laakson kiertäminen. |
 |
Vaellusreitin loppusuora päättyi muutamien talojen takapihalle puoliväliin vuorta |
 |
Venetsian kävelykatuja kiertelemässä |
 |
Kondoli painaa noin 700kg |
 |
Venetsia. On muuten hyvää! |
 |
Venetsian suklaapuoti |
 |
Venetsian kuuluisimpia siltoja |
 |
Venetsian kuuluisimmat kanavanvarsiravintolat on aika täyteen buukattuja ja jos tuuri käy, on "rantapaikka" vapaa. |
 |
Venetsia |
 |
Venetsian kävelykaduilta |
 |
Venetsia |
 |
Treviso on kiva, tasokas kanavakaupunki, jota turismi ei ole hirveästi pilannut. |
 |
Varjossa +32°c ja auringossa yli +40°c. Pitstoppi kanavan varrella ja lasissa jääkylmä rommikola. Mikäs sen parempaa 😎 |
 |
Yölennot on siitä hyviä, että hellekautena on normilämpötila ulkona ja tavaraa kantaessa ok. |
 |
Lentokentältä tietenkin samassa maassa valmistettu auto alle ja hotellia kohti. |
 |
Mitäpä olisi Tsekit ilman perinneruokaa 🤤. Varsinkin, jos takana on 2h yöunet ja lento dolomiittien yli, sekä 250km autobaanalla ajo siihen päälle. Tätä olen toivonut Suomen ravintoloihin jo yli 20-vuotta. En ole löytänyt lihakaupoistakaan oikein leikattuna. Kannattaa katsoa parhaat arvostelut saanut perinteinen Tsekkiläinen ravintola ja tilata rump steak. Sen jälkeen muut pihviruoat ei maistu enää miltään. Tässä herkuttelen Brnon lähellä olevassa 1600-luvulla rakennetussa ravintolassa, kera tsekkioluen tietenkin. |
 |
Brno, Tsekki. Seutuvilla paljon Unescon maailmanperintökohteita. Shoppailijalle löytyy myös vaikka mitä. Taustalla oleva monenlaisia mielikuvia aiheuttava kello sylkäisee joka päivä lasikuulan ulos klo.11:00. Tuolla kellonajalla on historialliset merkitykset ja näkyy monessa paikassa. |
 |
Brno |
 |
Brno Kfc:n jättiateria ja hinnaksi jäi vain jotain 25e |
 |
Brnon arkkitehtuuri lumoaa |
 |
Brno |
 |
Brnon hevospatsaan alta avautuu massiiviset näkymät |
 |
Brnon keskustorin hotelli. Torin alla 1100-luvun vihannestori, johon kannattaa tutustua! |
 |
Suosittelen tähänkin tutustumista |
 |
Latinankielinen teksti pysäytti täysin "What you are, we were. What we are, you will be"... |
 |
Uinuva prinsessa |
 |
Brnon vihannestorikin kannattaa kokea |
 |
Vihannestorin yksi pieni osio monien joukosta |
 |
Vihannestori oli keskiajalla säkkipimeä. Lämpötila läpi vuoden +5°c. Talvella kannettiin jäitä sisälle, joka stabiloi lämpötilan |
 |
Vihannestorilla, maan alla oli monenlaisia rangaistusvälineitä. Keskiajalla suurin rangaistus oli häpeä, koska yhteisön ulkopuolella oli vaikea toimia yksin. Sit seuraavaksi polttomerkattiin, jos et totellut ja olit käytännössä hylkiö. |
 |
Sit jos mikään ei auttanut, niin vedettiin pää irti. Tämä häkkiin ja maan alle vihannestorille kylmään. Sitten irtonainen pää roikkumaan kaupungin portille merkiksi, että laki on olemassa. |
 |
Keskiajalla tehtiin tällaisilla pontikkaa. Tulet alle ja kohta tippasee. |
 |
Tää kannattaa kans kokea Brnossa. Ydinsodan kestävä bunkkeri kaikkine hienouksineen. Oli huippusalaisesti varjeltu vielä jokin aika sitten. |
 |
Ydinbunkkerin sisäänkäynti. |
 |
Bunkkerin tiedusteluosastoa |
 |
Bunkkerin Tesla-merkkinen nauhoituskoneisto. |
 |
Bunkkerin puhelimista kuulee vieläkin ihmisten puheita kätkettyjen mikkien kautta eripuolilta Brnoa. |
 |
Bunkkerissa on ravintolasta lähtien kaikki, mitä eliitille voi tarjota. Tässä pätkä ravintolaa. Oluthanojakin oli rivissä... |
 |
Ehdoton tutustumiskäynti on myös Brnon linna puutarhoineen. |
 |
Linnan layout |
 |
Linnan pohjakerroksessa |
 |
Linnan korkeuseroa. |
 |
Linnan eristysselli 1700-luvulta. Linna on tehty 1200-luvulla. |
 |
Linnan kidutushuone. Kaikkea se ihminen keksiikin toista vahingoittaakseen. |
 |
Linnan sokkeloisilla käytävillä |
 |
Osa kidutusvälineistä |
 |
Keskiajan vangeilla on kyllä ollut aika rankat oltavat. |
 |
Maalaus linnasta |
 |
Brnon kaupungilla on käsittämättömän rento meininki. 99,99% ihmisistä on paikallisia ja fiilis aivan käsittämättömän mukava. Jokainen otta chillisti. |
 |
Brnossa on tasokkaita vaateliikkeitäkin, joista tarttui vaatetta mukaan. Kaupunki on siisti, sopivasti moderni ja alkuperäinen. |
 |
Brno Zoo |
 |
Brno Zoo. Täällä tuli reportteri& kameramieskin haastattelemaan. |
 |
Arkeologia on aina kiinnostanut, joten Brnon luukappeli tutuksi |
 |
Luukappeli löytyi vasta v.2001 ja avattiin muutama vuosi sitten. Maan alla on noin 50000 ihmisen jäännökset. Keskiajalla porukkaa kuoli siihen tahtiin, että ihminen oli mullan alla 10v. Sitten luut kappeliin ja uus ruumis avattuun hautaan maatumaan. Hautausmaalla tuli siis ahdasta. |
 |
Luita on aivan käsittämätön määrä. |
 |
Muutama hautakivi 1600-luvulta. |
 |
Tää on mukavaa ja tehokasta liikuntaa maasta riippumatta. Lämpöjen jälkeen paita joutaa pois päältä. |
.jpg) |
Parhaimmillaan matkailuni alkuaikoina olen raahannut ruumassa useita laukkuja vaatetta, yms. Helpompaa ja nopeampaa on toimia, kuten kuvassa. Vie vaatteet respaan ja aamulla ne ovat puhtaina käyttöä varten. Toinen vaihtoehto on käyttää pesuloita. Ulkomailla ostan yleensä aina noin 10 alusvaatekertaa, pari smart-casualia ja sitten casualeita. Joskus tarttuu puku mukaan. Siksikään Suomesta ei kannata raahata juuri "mitään". Esimerkiksi Milanosta, Bangkokista, Prahasta, tai vaikkapa Brunosta saat merkkivaatteita edullisesti ja nämä kannattaa roudata Suomeen. |
 |
Brno |
 |
Etelä- ja keskieuroopan jäätelöbaarit on kyllä 5/5 |
 |
Tsekkien ravintolat on halpoja ja niissä tulee käytyä 2-3x/pv. Tässä vaihtelua keskellä ei mitään, pikkukylässä. Asiointikieli Tsekki. Annoskoko 1/3 isompi, kuin suomessa ja hinta -50% Suomen vastaavaan. |
 |
Pietarin ja paavalin 1200-luvun katedraali on vaikuttava, varsinkin kellonsointien aikaan. Meikäläinen mittasuhteena oven edessä. Vieressä on wanhanaikainen tasokas ravintola, johon pääsee rautaisia kierreportaita pitkin. |
 |
Jälleen Prahassa. Pilvisestä säästä huolimatta, lämpötila lähellä kolmeakymppiä. |
 |
Praha |
 |
Prahan laivaravintolassa |
 |
Prahan rantabulevardia |
 |
Praha |
 |
Prahan rantabulevardia toispuolel Vltavajokkee. Asustelin tässä vieressä jonkin aikaa. |
 |
Tollasen autopolkuveneen, kun sais raahattua mökkirantaan. |
 |
Prahaa voi kiertää myös näillä, tai vintageautoilla |
 |
Prahan tori |
 |
Prahan kadut täyttyvät turisteista kesäaikaan. |
 |
Praha |
 |
Euroopassa siirtyy nopeasti paikasta toiseen omalla autolla, tai junalla. |
 |
Koska Unescon kohteet olivat kaukana aiemmasta mansionista, siirryin asustelemaan Grand Palaceen. Kuvassa check-iniä tekemässä. Tästä sijainnista kohteet olivat lähempänä. 5* hotelli, kevyttä klassista livemusiikkia soi taustalla, sauna 247, finedining-ravintola, aamiainen aamiaiskokilla, kattohuoneistosta kivat näköalat, piccolot tekevät kaiken, palveltu pysäköinti: Avaimet tiskiin ja auto viedään vartioituun parkkitaloon ja toimitetaan sieltä oven eteen. |
 |
Yksi Unescon kohteista. Kutná Horassa. Koko kaupunki kuuluu myös Unescon maailmanperintökohteisiin. |
 |
Kutná Hora |
 |
Kutná Hora |
 |
Kutná Hora |
 |
Kutná Hora |
 |
Kutná Hora |
 |
Kutná Hora |
 |
Kutná Hora |
 |
Kutná Horan luukirkko |
 |
Kutná Horan luukirkko |
 |
Kutná Horan luukirkko |
 |
Kutná Hora. Viinirypäleitä ja viinipulloja. |
 |
Kutná Horan wanhaa kaupunkia leveimmästä kohdasta. |
 |
Kutná Horan wanhaa kaupunkia. |
 |
Grand Palacen koko henkilökunta on kyllä aivan upeaa porukkaa! |
 |
Ennen dinneriä uskomaton kokemus kuunnella ja nauttia todella upeaa jazzahtavan samettista tulkintaa. Hän hallitsee myös fagotinsoiton, mikä on yksi vaikeimmista instrumenteista. |
 |
Iltavalaistus on myös vaikuttava. Kuva ei anna oikeutta sille. |
 |
Jeskyně Balcarka |
 |
Jeskyně Balcarka |
 |
Sloupsko-Šošůvské jeskyně |
 |
Sloupsko-Šošůvské jeskyně |
 |
Sloupsko-Šošůvské jeskyně. Pudotus on aivan jäätävän syvä. Sillalta alas katsoessa sieppaa mahanpohjasta. |
 |
Sloupsko-Šošůvské jeskyně. Luontoäiti vitsikkäänä |
 |
Sloupsko-Šošůvské jeskyně. |
 |
Sloupsko-Šošůvské jeskyně. |
 |
Sloupsko-Šošůvské jeskyněssä on muutama syvä kuilu. |
 |
Sloupsko-Šošůvské jeskyněssä oli mammutinluita ja sensellaisiakin esillä. Tässä eri kerrostumista löytyneitä jutskia. |
 |
Puola. Krakova ja massiivinen kauppahalli Rynek Główny, keskellä Euroopan suurinta keskiaikaista toria |
 |
Krakova. Galleria ostari on ihan jäätävän iso. Oikeanpuoleinen seinä erottaa samanlaisen tilan. Vaateliikkeitä, ravintoloita, yms. |
 |
Krakovan ostari. Käyttöpinta-alaa 6 hehtaaria ja liikkeitä yli 270kpl. |
 |
Rynek Głównyn laidoilla on ravintoloita ja terasseja älyttömästi. |
 |
Krakova. |
 |
Krakova |
 |
Krakova. |
 |
Krakovan kaupahallin puolestavälistä... |
 |
Krakova. Pisin hevosajelu maksoi noin 250e |
 |
Krakovan pisin jokiristeily oli kiva |
 |
Wawelin linna oli hieno paikka |
 |
Wawelin linnan lohikäärmeenluolasta |
 |
Tällä tuli pyörittyä joella. Mun lisäksi kyydissä oli vain kymmenkunta muuta. |
 |
Wawelin maisematerassilla parilla. |
 |
Wawelin terassin edestä |
 |
Wawelin sisäpihaa |
 |
Wawelin royal-garden taustalla |
 |
Krakova |
 |
Krakovan wanhan kaupungin puisto on hieno paikka. |
 |
Mulla oli hotellihuone muutaman päivän Krakovan vanhassa kaupungissa, josta moni paikka oli lyhyen kävelymatkan päässä. Mikäli ei kiinnosta kävellä vanhoja katuja vanhojen rakennusten vierestä, on puistotiet kiva vaihtoehto. |
 |
Molemmilla Auschwitzin leireilläkin olen käynyt. Nämä ovat aika kaupallistettuja verrattuna, vaikkapa Tereziniin. Kuvassa teloituspaikka. |
 |
Birkenau. Turisteja on aivan valtavasti näissä leireissä. Lentoasemaakin tiukempi turvatarkastus myös. |
 |
Wieliczkan suolakaivos on kiehtova paikka. Kaikki harmaa on suolaa lattioita myöten. Käytäviä 230km ja toimintaa ollut yli 700-vuotta! |
 |
Puolitoistasataa metriä maan alla suolakaivoksen uumenissa. |
 |
Suolakaivos. Vesi kelluttaa ja syvyyttä 9m. Turisteja käy 1-2milj. Ennen suurta yleisömäärää myös veneajelut ovat olleet mahdollisia... |
 |
Suolakaivos. |
 |
Suolakaivoksen isoimpia käytäviä. |
 |
Seinät täyttä vuorisuolaa. |
 |
Suolapatsaita. |
 |
Laskeuduin pohjalle portaita ja tunneleita pitkin. Maanpintaa kohti 150m matka suoraan ylös tällä vaijerihissillä. Kaksi kerrosta ja 6+6 ihmistä häkkihississä, aika sumpussa 😅. Nopea oli kyyti! Hissin välipohja punaisen kyltin kohdalla. |
 |
Asemapaikkana on toiminut myös Hilton joskus, mikäli matkakohteet ovat olleet lähettyvillä ja auton paikoitus& toimitus yleensä järjestyy. Tässä valintaa puolsi myös lentoaseman sijainti. |
 |
Sit olikin parhaillaan kolme kaistaa yhteen suuntaan ja 140km/h rajoitus kääntyessä oikealle.... |
 |
Karpaattien juurella, Zakopanessa. Yleisesti ottaen, 2/3 vastaantulijoista oli fitissä... |
 |
Sieltähän se kyyti jo tuleekin...Vaellusreittejä ylös/ alas on paljon ja vaikeusasteista riittää valittavaa. Nyt kyseessä menopaluu tällä ja kolmen huipun valloitus... |
 |
Huipulla. Yksi vaununvaihto takana... |
 |
Parin kilsan korkeudessa. Tatra/ Karpaatit. |
 |
Punainen reitti kävelty. |
 |
Takana Puola. Edessä Slovakia. +2km korkeutta. |
 |
Puolan ja Slovakian rajapyykki huipulla. |
 |
Täältä otan joskus 1-2 viikoksi mökin ja vaellan kaikki reitit ylösalas. Iseollahan tuli kolme vuorta valloitettua ja se on kyllä mahtavaa liikuntaa! Joillakin reiteillä voi tehdä, vaikka niin että käyttää köysivaunua jompaankumpaan suuntaan, jos laiskottaa. |
 |
Huipun ravintolasta on hienot näköalat. |
 |
Aurinko ottaa myös vuorilla, jos rannoillakin. |
 |
Matkailu avartaa, to be continued epäsäännöllisen säännöllisesti jos sitä nyt hoksaa ja jaksaa laitella kuvia👌 |
 |
Virossa on tullut käytyä muutaman kerran. Tukholmassa kerran. Ruotsissa asunut muutamassa kaupungissa. |
 |
Vetten päällä, mutta tällä kertaa talvella. Pielinen . Hienoja maisemia kesät talvet. Kaveripariskunnan kans on tullut tehtyä tuolla suunnalla kaikenlaisia kivoja aktiviteetteja, myös privaattilaskettelun merkeissä. |
 |
Kaverin mökin lähellä, Kolilla . Suomessa on tullut kierreltyä oikeastaan kaikki isot kaupungit ja useita "Nähtävyyksiä" osittain töidenkin vuoksi. Sitten työmatkoilla oon ajellut pienempiäkin kyliä läpi, jos vaan aikaa on ollut. |
 |
Kevitsa . Yhdistetty työ& huvimatka Inarille ja täälläkin tuli pyörähdettyä ohikulkiessa. |
 |
Allun Kalastuspalvelut 4vrk Inarilla , tukikohtana oli Inarin keskellä hirsimökki. Inarijärvi ajettiin porukan kesken "päästä-päähän" kalastellen ja nauttien maisemista. |
 |
Pikkuveneellä verkoille ja saareen eväsretkelle. Lapset olivat pienestäpitäen "aina mukana" isoissa ja pienissä veneissä, kalalla, seikkailemassa eri saarissa, tai merellä kesälomamatkoilla. He tutustuivat myös hirvittävän määrään veneilyyn liittyviin ihmisiin kaikista ikäryhmistä. Otin ensimmäisiä kertoja lapset isoon veneeseen kyytiin, melkeinpä suoraan synnytyslaitokselta 😂. Vauvaunnista lähtien opiskeltiin myös leikin kautta erilaisia pelastautumistilanteita ja myöhemmässä vaiheessa aloiteltiin perinteisen navigoinnin perusteista, sekä ryhdyttiin tutkimaan luonnon monimuotoisuutta maalla ja merellä. |
 |
Ikuisuusprojekti saaressa ja samallahan se on kakkoskoti. Tosin olen miettinyt kaiken kiinteän hävittämistä Suomesta ja saa nähä, mitä tämän kans teen. Aiemmissa kuvissa jossain täällä blogissa vilahtaneen suvun mökin avaimen annoin siskolleni, koska sitä en ole vuosikymmeneen enää käyttänyt. |
.jpg) |
Kyllä se hymy ja spontaani hauskanpito meillä lähtee vielä aikuisiässäkin, ajasta ja paikasta riippumatta. |
Toteutuneita ja toteutettavia haaveita alla:
Vielä olis haaveissa käydä Ranskan Polynesiassa ja kimpoilla saarelta toiselle itse veneillen.
Haluaisin myös kokea Bernina Expressin (koettu) ja Glacier Expressin, jääden eri maiden eri kyliin palloilemaan. (Osittain koettu, Tsekki/ Italia/ Sveitsi/ Puola/ Slovakia)
Myös pitkähkö usean vuoden mittainen päämäärätön seikkailu pitkinpoikin Eurooppaa, eri maissa olis to-do listalla. Nähtävyydet, linnat, luolat, kaivokset, vaellukset, historia, metsät, vuoret (koettu dolomiitit/ karpaatit/ alpit) ja maalaiskylät, sekä erilaiset aktiviteetit kiinnostelee. Olkoon aktiviteetteina esimerkkinä köysirata-ajelut eri vuoristoissa ja muutamat ravintolaillalliset vuortenhuipuilla.
Hurtigruten-risteily Kirkkoniemi<->Bergen kiinnostelis kans toteuttaa. Tämän olin tosin monen mutkan kautta lähellä toteuttaa itse veneellä ajaen.
Niinsanotut aurinkorannat, tyyliin Sunny Beach& 09:00-17:00 baden badenilla ja pakettimatkat alkuperäisyyden kustannuksella, rankasti muokattuine turistirysineen eivät ole koskaan olleet oikein mun juttu. Löhölomaa ajatelleen menen ennemmin suoraan tropiikkiin, vaikkapa Maskareeneille. Maskareeneillä, vaikkapa Mauritiukselle näin alkuunsa. Löhöillä voisin myös Ranskan Polynesian Tahitillakin. Noissa paikoissa, kun yhdistäisi vene- ja musiikkiharrastuksen...Miksei myös jotain muuta härrävärkkiäkin.
Miksen jopa asuisi jokupäivä jossain muualla, kuin Suomessa. Enää, kun ei pidättele juuri mikään. Lapset asuvat omillaan ja niin edelleen. Kauanhan tuo on ollut haaveissa ja joskus 2010-2015 huiteilla sitä tuli mietittyä todella vakavastikin. Voisinpa sanoa, että olin jo lähtökuopissa. Ruotsissahan asuin lapsena muutaman vuoden muutamassa eri kaupungeissa ja kielen vaihtuminen toiseen ei ole ongelmana. Nyt tosin ehtona on lumen& jään näkyminen vain televisiosta, pakastimesta, tai vuorten huipuilta ja kesäpäivien keskilämpötila noin +30°c hujakoilla. Kyllähän tuota vakavasti joskus tuli mietittyä isohkoa venettä ja asumista siinä, kiertäen lämpimiä maita. Pari tuttua, kun tuon on toteuttaneet sangen onnistuneesti.
Musiikkiharrastusta
 |
Rumpuja aloin soittamaan muutaman vuoden iässä ja joissain
bändihommissakin tuli kolisteltua. Harmikseni jouduin hävittämään
rumpuni välillä asuessani rivitalossa. Setti oli samanlainen, kuin Remu
Aaltosen vihreä setti, paitsi minulla oli lisäksi pari tam-tamia ja yksi
lattiatomi enemmän. No kitaroina tällä hetkellä on Fender Stratocaster
special malli Seymor Duncaneilla, Epiphone Les Paul, Ibanez v-sarjan
dreadnought, sekä 3/4 Startone lastenkitara, H&B ja Axesmith ukulele.
Harmikseni olen hävittänyt yhden mustan spesiaalimallin
Stratocasterin... |
 |
Onhan se joskus hyvä pitää tahtia yllä :) |
 |
Tätäkin Yamahaa pitäisi opetella käsittelemään perämoottoreiden lisäksi...Onhan tuo muutaman vuoden ollut jo käytössä. |
 |
Startone suljetuilla läpillä. No jos sitä joku päivä osais puhallella...
Tuossa yhenlainen kattilasto...
|
 |
Päivitetäämpä viimeisin ostos, eli Gretsch Bigsbyllä. Onhan tuossa tullut myös Fender Redondo California Series myös hommattua. |
Mukava huomata, että blogi on innoittanut muitakin veneenrakentajia blogaamaan: http://beikku2450.blogspot.fi/2015/05/20150511-blogistin-uralle.html?showComment=1455197830545
VastaaPoista