tiistai 7. heinäkuuta 2015

Wallas 2400 huolto

Wallaksen (Lue Wallasten) kanssa tuli muutaman venekunnan voimin tapeltua saarissa ja kelit on Heinäkuusta huolimatta vielä kylmiä, niin meinasi ottaa kupoliin lämmittimen toimimattomuus. Meinasin tilata huoltomiehen satamaan/ irroittaa lämppärin ja kiikuttaa huoltoon. Seurakaverit innosti huoltamaan tuon itse ja juttuja lukeneena, kieltämättä huolto kiinnosti tehdä itse...

Viat: Wallas ei lähtenyt enää päälle, ei sitten kirveelläkään. Ennen tätä Wallas siritti joskus ja punainen valo sytty/ sammui miten lystää. Lisäksi jälkijäähdytystä ei ollut ollenkaan, vaan lämppäri sammui aina heti. Kaikki tämä 15L polttoaineen polttamisen jälkeen!

No ei auttanut, kuin ruuvata 2kpl 13mm pultteja irti Wallaksen yläosasta ja pohjasta piti pyöritellä sormin erikoismutteri auki. Polttoaineputket irti, pakoputki irti, päävirtajohdot irti, ilmaputket irti ja ohjainpaneelin johdot irti piirikortista (Vihreä liitinrima) Sitten Wallas kainaloon ja kotiin ihmettelemään.


Wallas 2400 valopetroolilämmitin kiikutettu kotiin talliin. Biisit soi taustalla ja vempeleen sielunelämään tutustuminen voi alkaa... Tässä jamassa tämän lämppärin olen nähnyt toki ennemminkin...

Lähempää..

Puhallinmoottori (Vasemmalla) oli todella löysällä kiinnikkeessään, josta erilaiset sivuäänet johtuivat.
Termostaatti vaihtui ensin uuteen, kun tämä ohjaa punaista valoa+ jälkijäähdytystä...

Putki on kiinni 8mm mutterilla.

Kansi on myös 8mm muttereilla/pinnapulteilla kiinni.

Palopesä+ uusi termostaatti, joka on irti. Termostaatin tunnistin menee palopesän kahden seinämän läpi. Nämä seinämät ovat noin 1cm päässä toisistaan. Huomioi kasausvaiheessa, että tuon kuparilanganpätkän pitää tosiaan mennä kahdesta peräkkäisestä reiästä läpi! Siis kansi auki säätämään reiät kohilleen termostaatin avulla, mikäli käytät palopesän yhtä atomeina, kuten minä...
Kansi irti. Läpivientikumi oli sairaan lujassa putken ympärillä.

Tuo edellisen kuvan tähden mallinen jutska on painamalla kiinni ja tässä kuvassa irroitettu.


Mutta nyt, kun karstaa näkyy olevan noin reilusti, voi kuvitella vian löytyvän...

Jokaikinen paikka tukossa...
6mm mutterit löysättynä tässä kuvassa.

Nokea/ karstaa on!

Huopakin parhaat päivänsä nähnyt, vaikka ikää 2v.

Hehkulanka oli karstan peitossa, mutta näytti ehjälle.
Sisältä päin. Ihan tukossa!

Huovan kiinnipitorauta.

Huovat poistettu.

Pesu jarrukliinerillä+ teräsharjalla
Jo alkaa puhdistumaan!

Nyt käytössä on vanhaksi mennyttä 2-t bensaa.

Pesussa...

Sitten hoksasin järeämmän tavan puhdistaa paikkoja...
Ei muuta, kuin punahehkuun ja karsta palaa!

Ei jäänyt, kuin pölyä pinnalle joka lähti bensapesulla pois!

Sama hoito sisuskaluillekin.

Alkaa puhdistumaan...
Ei ole enää karstaa!

Puhallinmoottori oli todella hatarasti kiinni ja tästä johtuen siivet pääsivät lämmetessään osumaan tuohon runko-osaan..Puristelu ei auttanut, vaan moottori oli aika löyhästi kiinni...

Eka versio oli tämä: Klemmari kiristämään moottori.

Keskittäminen oli aika vaikeaa, niin ajattelin tehdä muuta...

Puhaltimen sähkömoottori purettuna. Jos omaat huonot hermot-> ÄLÄ PURA! Akselin ympärillä 3 pientä rikkaa lentävät minne sattuu ja magneetit eivät tahdo pysyä paikallaan. Hiilien asettaminen kollektorin ympärille on kans oma hommansa. Tunti meni, että tuon sai takaisin niin että moottori vielä toimi!

12v moottorin perään ja toiveissa on, että moottori vielä pelaisi...
Pyöriihän se, eikä pidä yhtään ääntä!

Laitoin -35 -> +80 astetta kestävää liimaa tuohon kiinnikkeen ja moottorin ympärille, että moottorilla on pieni jousto, mutta se ei pääse enää räpättämään.

Kokeilin 12v:lla, että toimiiko vanha hehkulanka. Toimihan se, mutta uudeksi menee. Tämä jääköön varalle veneeseen...

Huoltosarja. Näitä on paria versiota, toisessa versiossa tulee 1mm ja 1,5mm vahvuiset tiivisteet "tuplana". Tässä versiossa on vain oikeankokoiset tiivisteet. Joissakin malleissa tulee toiset liian vahvat tiivisteet, joita ei saa käyttää. Eli oikeanpaksuiset tiivisteet= 1mm tälle lämppärityypille...

Uusia hiluja sovittelemaan ja hehkulanka säädetty.

Hehkulangassa pitää olla 2-3mm kuperuutta, ettei tule nokeentumisia/ sytytysongelmia . Säädin sitten 2,5mm :). Tuo väli mitataan tiivistepinnan yläosasta ja langan alaosasta keskeltä.

Kasausjärjestys.

Polttimon toiselta puolelta.
Kiristetty.

Kasattu, paitsi kansi puuttuu ja vanha läpivienti paikoillaan. Johdoille on ihan sama, kummin päin ne ovat...

Kansi paikallaan ja puhaltimen piuha vielä irti. Piti kokeilla liiman kuivuttua vielä sen toiminta.

Lähikuva.
Lämmitin paikallaan ja huomaa mustan paluuletkun yhtäjaksoinen/ tasainen lasku tankkia kohti. Ilmaputket on nyt sillain, että midcabiniin puhaltaa ylempää ja hyttiin kahteen paikkaan alempaa/ kumemmasta kohtaa. Ennen nuo olivat toisinpäin ja midcabinissa meinasi tulla turhan kuuma.

Sehän lähti lämmittämään toisella käynnistyskerralla! Ensimmäisellä käyttöönottokerralla ottaa aikansa, kun huovat ovat kuivat ja polttoaineputket tyhjät, voit joutua käynnistämään kolmannenkin kerran lämppäriä. Seuraa läpinäkyvästä polttoaineputkesta ilmakuplia. Joka polttoainepumpun iskulla kuplan pitäs siirtyä palttiarallaa ~2cm... Helpottaa, jos nostaa polttoainetankin Wallaksen yläpuolelle jo ennen käynnistämistä. Toinen variaatio on monilla ja myös minulla käytössä: Tankista paluuletku irti ja paluuletkun liitos tukkoon, huohotinputkeen puhaltaen tankkiin paine. Wallas tietty käynnissä. Tämä jouduttaa polttoaineen nousua. Jos on kaveri, niin hän voi irroittaa Wallaksen luota polttoaineletkun ja huikata, milloin polttoainetta tulee läpi ja tuikata letkun takaisin. Silloin putkisto on jo aika täynnä ja syttyminen jouduttuu jonkinverran.

Jälkijäähdytys ja puolitehokin toimii nyt oikein!. Huolto onnistunut! Puhallinmoottorikin pyörii lujempaa, kuin koskaan aiemmin. Tämä johtunee siitä, että putsasin o-rengastyökalulla puhaltimen moottorin kollektorien välit, putsasin kollektorit ja hiplailin hiilet kohilleen.


2 kommenttia:

  1. voiko wallas 2400 tehdä itse näytön ohjaimen

    VastaaPoista
  2. Jaa-a.
    Eiköhän tuo periaatteessa ole mahdollista, kun ei tuo alkuperäinen ohjauspaneeli kovin kummoinen ole.

    VastaaPoista