Laitan tähän alle hieman tekstiä, mitä kaikkea tuli tehtyä ennenkuin jätin veneen talvehtimaan ja odottamaan ensikesän tulevia seikkailuja.
Veneen talvihuolto :
- Veneen pohjan pesu välittömästi noston yhteydessä painepesurilla + oksaalihapolla ja tämän jälkeen koko vene vahashampoolla.
- Moottorin huuhtelu makealla vedellä + tyhjennys. Moottori tosin "huuhtoutuu" joka kerta ajettaessa satamaan, kun satama sijaitsee jokisuistossa. Pakosarjoista proput pois ja ruostehilujen rapsuttelu proppujen reijistä pohjalta pois. Huuhtelun jälkeen ajoin ensin raakaa glykolia muutaman litran ja sen jälkeen vajaa 15L valmista longlife syylärinnestettä koneeseen 50% sekoitussuhteella. Varmistin ulostulevasta nesteestä mittaamalla pakkaskestävyyden...
- Impellerin kansi avattu ja tarkastettu impelleri ennen glykolien sisäänajoa...
- Moottoriöljyt + suodatin vaihdettu koneen ollessa lämmin. Uudet öljyt sisään ja pyörittäminen startilla, samalla glykolia koneeseen ajaen.
- Tulpat vaihtoon (Kierteisiin alumiinitahnaa), polttoainesuodattimien vaihto, vedenerottimen puhdistus ja sinkkien harjaaminen rst-teräsharjalla.
- Rasvanippoihin vesivaseliinit. Gimbal-laakeriin kans vaseliini, mutta mos2 rasva!. Potkuri irti ja akseliin vesivaseliinia.
- Vetolaitteen öljyt uusiksi + proppujen tiivisteet samalla!
- Trimmin öljysäiliön öljytason tarkastus. Taidan vaihtaa nämä vielä varmuuden vuoksi
- Polttoaineletkujen + liitosten kunnon tarkastus.
- Polttoainetankkiin kausisäilytysainetta viimeiselle reissulle, niin ainakin sekoittuu ja menee "jokapaikkaan" .
- Pilssitilan täydellinen pesu.
- Akkujen lataaminen, sekä kuukausittainen ylläpitolataaminen ja säilytys viileässä.
- Vesisäiliön tyhjennys, painevesipumpun tyhjennys ja suodattimen puhdistus. Painevesijärjestelmän tyhjennys.
- Suihkun jätevesipumpun/ järjestelmän tyhjennys ja pumpun glykoliajo.
- Wc:n septisäiliön pesu ja tyhjennys useampaan kertaan. Wc:n vedenottopuolelle longlife glykolit ja poisto viemärin kautta, eli täydellinen glykolihuuhtelu. Glykoli hoitaa kumiosia, eli pitäisi parantaa kestoikääkin!
- Pohjanläpivientien tarkastus+ glykolihuuhtelu venttiileille.
- KAIKKI irtotavara pois ruokailuvälineitä myöten. Patjat pois, sekä pilssiluukut+ tuuletusventtiilit auki. Hyväksi havaittu ja koko kesän veneessäkin ollut kosteuden/ hajunsyöjä täytetty ja jätetty toimimaan.
- Sähkölaitteiden toiminnan tarkastus, valot, jne...
- Wallaksen käyttöä 30min, kotelon purku ja siiven hienosäätö -> nyt ei helise/ kihnuta ollenkaan! Valopetroolitankin irroitus ja tyhjennys.
- Laturin remmin kunnon katsominen ja löysäys talven ajaksi.
- Pakoputkea+ ilmansuodatinta en alkanut muovipusseilla tukkimaan, niinkuin jotkut suosittelevat kosteuden pääsyn moottoriin eliminoimiseksi.
- Moottorin pyöräyttelyä startilla talven aikana. Glykolia jätin pari litraa moottoritilaan, niin voi jäähdytysvedenottoputkesta lisäillä aina pyöräytysten välillä ja huolehtia siitä, että impellerillä on koko ajan glykolikylpy.
- Veneen täydellisen tyhjennyksen jälkeen kotona katsottu, mitä ruoanlaittovälineitä, vaatteita, saippuoita, yms tavaraa on todella tarvittu ja laitettu nämä pestyinä ilmatiiviisiin muovilaatikoihin odottelemaan kevättä. Ylimääräiset jätetty pois tulevan kevään varustelistasta...Käytetyt ruoka-aineetkin tuli käytyä perusteellisesti läpi ja listattua, niin tietääpähän ensi keväänä ostaa oikeat tarveaineet veneeseen.
-Yksi ideakin on jo tehtynä: Veneessä oli todella monta 6-packia 1,5L limukoita ja hylsyjäkin pyöri pitkinpoikin. Sai aina miettiä, että mihin niitä pulloja oikein survoo. Nyt ostettu limukkakone, pari kaasupatruunaa (yksi riittää 60L:aan), testailtu eri makuja ja keväällä sitten ostelen muutaman esanssipullon (yhdestä 0,5L pullosta tulee 12L valmista limukkaa). Sittenpähän saa limukkaa, kunhan makeavesitankissa (80L) riittää vettä! Voishan sitä tietty ostaa jonkin 5L lähdevesipullon jääkaappiin jota täyttelis hanasta, niin sais aina kylmää juomista...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti